|
| کد مطلب: ۱۱۲۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد

دولت حریف قیمت نشد؛مرغ در100هزارتومان جا خوش کرد

بررسی های میدانی از کاهش 50 درصدی توزیع مرغ در فروشگاه‌ها‌ حکایت دارد.

دولت حریف قیمت نشد؛مرغ در100هزارتومان جا خوش کرد

عرضه مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر طی یک هفته اخیر با کاهش چشمگیری همراه بوده تا جایی که به‌گفته فروشندگان محصولات پروتئینی، میزان توزیع مرغ در مقایسه با هفته گذشته به نصف رسیده است.

کاهش توزیع و کمبود مرغ در بازار، قیمت آن را تا زیر سقف 100هزار تومان بالا برده و هر کیلو مرغ تازه کامل در قصابی‌ها تا 98هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی هفته گذشته با تأکید بر افزایش جوجه‌ریزی نسبت به اسفندماه، اعلام کرد: هیچ کمبودی در عرضه مرغ گرم به بازار نداریم. محمدعلی کمالی همچنین با اشاره به رقم بالای جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور، میزان تولید مرغ در خردادماه را مازاد بر مصرف کشور پیش‌بینی کرد و گفت که دولت باید برای جمع‌آوری این تولید مازاد از بازار آمادگی داشته باشد. اما با گذشت یک هفته از این گفته‌ها، مرغ در بازار تهران به‌شدت کمیاب و بی‌نهایت گران شده است.

چرا مرغ گران شد؟

یک‌ماه پیش با شروع روند رو به رشد قیمت مرغ، فعالان این حوزه دلیل این امر را کاهش جوجه‌ریزی در اسفندماه عنوان کردند و پیش‌بینی شد که با افزایش تولید و عرضه مرغ قیمت آن هم کاهشی شود اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در عرض کمتر از یک‌ماه از زمان ابلاغ نرخ مصوب جدید مرغ، قیمت بازار 25هزار تومان از این نرخ بالاتر رفته است.

دولت 11اردیبهشت نرخ مصوب جدید هر کیلو مرغ را درب مرغداری 52هزار تومان و قیمت مصرف‌کننده را کیلویی 73هزار تومان اعلام کرد؛ قیمتی که هرگز عملی نشد. مرغداران یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار را افزایش قیمت جوجه یک‌روزه عنوان می‌کنند. قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه طبق توافق میان اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و انجمن جوجه یک‌روزه، 15.900 تا 16.900تومان تعیین شده اما مرغداران اعلام می‌کنند که هر قطعه جوجه را 22 تا 23هزار تومان خریداری می‌کنند. تامین‌نشدن نهاده‌های تولید با نرخ مصوب، دیگر عاملی است که هزینه تولید و در نتیجه قیمت مرغ را افزایش داده است.

 

وزارت جهادکشاورزی در واکنش به فروش مرغ بالای نرخ مصوب و برای کنترل بازار، با ارسال نامه‌ای مرغداران را تهدید به برخورد تعزیراتی و قطع سهمیه نهاده کرده است. اما مرغداران معتقدند وزارت جهادکشاورزی در شرایطی می‌تواند انتظار حفظ قیمت مصوب را داشته باشد که خود تعهداتش را درخصوص تأمین نهاده‌های تولید با قیمت مصوب عملی کرده باشد. به‌گفته مرغداران، 2شرط برای اجرای قیمت مصوب مرغ توافق شده بود. یکی از این دو شرط، تأمین کنجاله سویا و ذرت بوده است.

 

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین