|
| کد مطلب: ۱۱۲۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد

فاصله قیمت خودروهای طرح یکپارچه با بازار/ حاشیه سود چقدر است؟

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از جمعه ۲۹ اردیبهشت با اتمام مهلت ثبت‌نام وارد مرحله جدیدی می‌شود اما هنوز تکلیف قیمت تقریبا نیمی از محصولات سایپا مشخص نیست.

فاصله قیمت خودروهای طرح یکپارچه با بازار/ حاشیه سود چقدر است؟
منبع: فرارو |
 از یک طرف دیگر کشمکش‌های تمام‌نشدنی مونتاژکار‌ها و شورای رقابت درباره قیمت‌ها، فعلا به‌جز بلاتکلیفی متقاضیان نتیجه دیگری نداشته است. در جدول نصف‌ونیمه‌ای که از خودر‌وهای طرح یکپارچه موجود است، اگر ملاک را ارقام مورد پسند مونتاژکار‌ها بگذاریم، ساینا S می‌تواند بیشترین حاشیه‌سود را بین این ۲۱ محصول برای خریداران داشته باشد. مدلی که اتفاقا ارزان‌ترین خودرو طرح یکپارچه در مرحله دوم است و آن طرف فونیکس تیگو ۸ پرو مکس که مدیران‌خودرو برای آن دو میلیارد و ۶۳۰ میلیون قیمت گذاشته، گران‌ترین خودرو این مرحله است.

۱- نامشخص بودن قیمت چهار خودرو طرح یکپارچه

به گزارش فرارو، کوییک GX، ساینا GX، شاهین اتوماتیک و اطلس جزو ۹ محصول عرضه‌شده سایپا در دومین مرحله فروش سامانه یکپارچه هستند که هنوز کسی قیمت آن‌ها را نمی‌داند. یعنی حداقل تا الان تقریبا نیمی از محصولات سایپا قرار است بدون قیمت فروخته شوند و وقتی سراغ خود سایت سایپا می‌رویم حتی اطلاعات رسمی درباره مشخصات فنی کوییک GX یا ساینا GX وجود ندارد. از یک طرف دیگر فرداموتورز آماده فروش سه از جمله سوبا M۴ است و روی این یکی به‌عنوان گران‌ترین محصول خودش، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون قیمت گذاشته است که البته، چون هنوز عدد و رقم دقیقی از قیمت سوبا M۴ در بازار آزاد وجود ندارد، کار محاسبه حاشیه سود و اینجور مسائل را برای متقاضیان این مینی‌ون هفت‌نفره سخت کرده است.

۲- بلاتکلیفی متقاضیان خودرو‌های مونتاژی

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه به‌جز سایپا با حضور سه مونتاژکار برگزار می‌شود؛ مدیران‌خودرو، کرمان‌خودرو و فرداموتورز. آن‌ها روی هم آماده فروش ۱۲ محصول هستند، اما چیزی که تا الان خریداران را بلاتکلیف گذاشته، ماجرای قیمت‌هاست. اگر عبارت قیمت خودرو‌های طرح یکپارچه رو در گوگل جست‌وجو کنید، احتمالا با خبر‌ها و جدول‌هایی روبرو می‌شوید که مبنا را اعدادوارقام اعلام شده مونتاژکار‌ها گذاشتند. مثلا در این فهرست ارزان‌ترین خودرو مونتاژی جک J۴ است و قیمتش ۷۸۵ میلیون است درحالی که شورای رقابت می‌گوید کرمان‌موتور باید جک J۴ را نهایتا ۵۵۲ میلیون بفروشد. خلاصه درعوض اینکه یکسری از مدل‌های سایپا بدون قیمت برای فروش گذاشته شدند، فعلا محصولات مونتاژی دوتا قیمت دارند!

۳- ارزان‌ترین و گران‌ترین خودرو‌های طرح یکپارچه

فونیکس تیگو ۸ پرو مکس توسط مدیران‌خودرو دو میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و بین تمامی خودور‌های طرح یکپارچه در مرحله دوم قیمت بیشتری دارد. البته این رقم همان قیمتی که مدیران‌خودرو روی آن اصرار دارد وگرنه اساسا فونیکس تیگو ۸ پرو مکس یکی از غایبان فهرست اولیه خودرو‌های مونتاژی شورای رقابت است و قرار است این شورا در روز‌های آینده درباره قیمت جدید آن تصمیم بگیرد. سوبا M۴ که یک مینی‌ون هفت‌نفره است و فرداموتورز قیمتش را دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون اعلام کرده، دومین محصول گرانقیمت در مرحله دوم فروش خودرو به‌حساب می‌آید و از این حیث KMC K۷ کرمان‌موتور با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. آن طرف ماجرا در فهرست نصف‌و‌نیمه سایپا، قیمت ساینا S حدود ۲۴۱ میلیون است و باید آن را ارزان‌ترین خودرو طرح یکپارچه بدانیم. از طرفی کوییک R مدل GX با قیمت تقریبی ۲۵۱ میلیون یکی دیگر از گزینه‌های ارزانقیمت دومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه به‌حساب می‌آید.

۴- حاشیه سود کدام خودرو در سامانه یکپارچه بیشتر است؟

قیمت ساینا S در کارخانه و بازار تقریبا ۵۰ درصد تفاوت دارد و به‌این ترتیب بیشترین حاشیه سود را بین خودرو‌های مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه دارد. ساینا S توسط سایپا تقریبا ۲۴۱ میلیون فروخته می‌شود و در بازار آزاد ۳۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. شاهین G و کوییک اتوماتیک هم با تفاوت قیمت ۴۸ و ۴۳ درصدی از این لحاظ سود بیشتری برای خریداران خواهند داشت. تفاوت قیمت شش محصول مدیران‌خودرو بین ۲۲ تا ۳۹ درصد است. آن‌هایی که سراغ محصولات کرمان‌موتور یعنی جک J۴، جک S۳ و جک J۷ می‌روند، بین ۲۲ تا ۳۰ درصد کمتر از بازار آزاد بابت این مدل‌ها هزینه می‌کنند و اختلاف قیمت فردا SX۵ و فردا T۵ که محصولات فرداموتورز هستند، بین کارخانه و بازار به‌ترتیب ۳۰ و ۳۳ درصد است و، چون هنوز نمی‌توانیم برای سوبا M۴ قیمت درستی در بازار آزاد داشته باشیم، محاسبه حاشیه سود آن فعلا زود است. دقیقا همین اتفاق را برای چند‌تا از مدل‌های سایپا شاهد هستیم که یا قیمت کارخانه یا قیمت بازار آن‌ها مشخص نیست.

قیمت خودرو‌های طرح یکپارچه در کارخانه و بازار

محصول

کارخانه

قیمت

حاشیه سود

کوییک اتوماتیک

327 میلیون و 87 هزار تومان

470 میلیون تومان

43 درصد

کوییک R مدل GX

251 میلیون و 262 هزار تومان

مشخص نیست

مشخص نیست

ساینا S اتوماتیک

330 میلیون تومان

مشخص نیست

مشخص نیست

شاهین G

425 میلیون و 166 هزار تومان

630 میلیون تومان

48 درصد

شاهین اتوماتیک

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

ساینا S دنده‌ای

241 میلیون و 81 هزار تومان

360 میلیون تومان

50 درصد

ساینا GX

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

کوییک GX

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

اطلس

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

آریزو 6 پرو

یک میلیارد و 430 میلیون تومان

یک میلیارد و 750 میلیون تومان

22 درصد

فونیکس تیگو 8 پرو مکس

دو میلیارد و 630 میلیون تومان

سه میلیارد و 620 میلیون تومان

38 درصد

X55 پرو

یک میلیارد و 220 میلیون تومان

یک میلیارد و 590 میلیون تومان

30 درصد

X22 پرو اتوماتیک

870 میلیون و 700 هزار تومان

یک میلیارد و 210 میلیون تومان

39 درصد

X22 دنده‌ای

615 میلیون تومان

860 میلیون تومان

39 درصد

آریزو 5 توربو

یک میلیارد و 55 میلیون تومان

یک میلیارد و 330 میلیون تومان

25 درصد

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین