|
| کد مطلب: ۱۱۲۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

ارسال اطلاعات خریداران خودرو به سازمان مالیاتی/ خریداران خودرو از سامانه طرح یکپارچه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند

طرح مالیات بر عایدی سرمایه با هدف مقابله با سوداگری و سفته‌بازی با پیگیری دولت سیزدهم کلید خورد؛ در همین راستا براساس اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعات همه خریداران خودرو از سامانه یکپارچه خودرو برای این طرح در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور و نهادهای ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

ارسال اطلاعات خریداران خودرو به سازمان مالیاتی/  خریداران خودرو از سامانه طرح یکپارچه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند
منبع: ایرنا |

طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از سال ۹۸ معطل مانده بود با همت دولت سیزدهم با رویکرد مالیات ستانی عادلانه و عدالت محور بعد از حدود چهار سال در اوایل اردیبهشت ماه امسال به تصویب نمایندگان مجلس رسید و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد تا با استفاده از این ابزار قانونی جلوی سفته بازی و سوداگری در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز و رمز پول گرفته شود.

مالیات بر عایدی سرمایه یکی از انواع مالیات است که بر عایدی حاصل از نقل و انتقال (خرید و فروش) دارایی‌های سرمایه‌ای شامل انواع دارایی منقول یا غیرمنقول و مشهود یا نامشهود وضع می‌شود.

این مالیات از مابه‌التفاوت سود خرید و فروش حاصل می‌شود؛ یعنی شامل مبلغ فروش منهای مبلغ خرید، کسر درصد تورم و محاسبه ضریب می‌شود.

خودرو یکی از اموالی است که مشمول مالیات بر طرح عایدی سرمایه می‌شود. بر این اساس، در صورتی که خریدار خودرو در مدت کمتر از یک سال اقدام به فروش خودرو کند در این صورت ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود.

همچنین فروش خودرو بین یک تا دو سال پس از خرید، حدود ۲۰ درصد و فروش بین ۲ تا سه سال حدود ۱۰ درصد مشمول مالیات می‌شود.

طبق طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خودرو در صورت نگهداری بیش از سه سال معاف از مالیات و به تعداد اعضای خانوار تا سقف چهار خودرو معافیت مالیاتی داده شده است.

اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه منجر می‌شود تا افرادی که با سفته‌بازی و سوداگری اقدام به خرید و فروش خودروها و کسب سودهای بالا می‌کردند، شناسایی شود و از آنان مالیات اخذ شود.

اجرای این طرح باعث می‌شود تا عرضه و تقاضا در بازار متعادل شده و خودرو به عنوان کالای مصرفی در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار گیرد و همه در برابر قانون مالیات برابر باشند.

در سامانه یکپارچه خودرو به خریداران اعلام شده است که حسب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو ذیل سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت و شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

بر این اساس، اطلاعات همه متقاضیانی که در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کنند به‌منظور اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه باعث شده بود تا عده‌ای برای کسب سودهای کلان از روش‌های مختلف اقدام به خرید خودروها از کارخانه کرده و آن را در بازار به قیمت بالا بفروشند که اجرای این طرح به کاهش التهاب بازار کمک شایانی خواهد کرد.

خودرو مشمول مالیات ۲۰ تا ۳۰ درصدی می‌شود

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور با اشاره به تصویب طرخ مالیات بر عایدی سرمایه به خبرنگار ایرنا گفت: طبق تبصره یک ماده ۱۲ طرح مالیات بر عایدی سرمایه، املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل و انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری مشمول این مالیات است.

مهدی موحدی در این باره ادامه داد: فرادی که خودروی خریداری کرده را کمتر از دو سال نگه دارند، باید ۲۰ درصد از سود خودرو را به عنوان مالیات بر سرمایه بدهند و نگهداری خودرو کمتر از سه سال شامل مالیات ۱۰ درصدی می‌شود.

وی افزود: خریداران این خودروها در صورتی از مالیات معاف هستند که خودروی خریداری شده از سامانه یکپارچه خودرو را بالای سه سال نگهداری کنند.

این مسئول مالیاتی ادامه داد: خریداران خودرو اگر کمتر از یک سال خودرو را بفروشد باید مابه التفاوت قیمت خرید و فروش خودرو را از سود حاصل شده براساس درصد های مشخص شده به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار تنظیم گری است و مالیات از سود بین خرید و فروش که حاصل می شود مورد محاسبه قرار می گیرد.

به گفته وی، ابزارها و زیرساخت های اجرای این قانون آماده است و بعد از تصویب در شورای نگهبان وارد فاز اجرایی می شود.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشته و زیرساخت‌های اجرایی آن در مراحل نهایی است و بلافاصله پس از ابلاغ قانون، اجرایی می‌شود.

طبق گفته «عبدالله توکلی لاهیجانی»، مدیریت جامع در نقل انتقال معاملات خودرویی کشور، مبارزه با پولشویی، ایجاد بستر مناسب درخصوص اجرای دقیق و به‌موقع قانون جدید مالیات، پیشگیری و جلوگیری از هرگونه نقل و انتقال غیرواقعی برخی افراد سودجو، ایجاد فضای امن در راستای جهت‌دهی به معاملات خودرو و امکان نقل وانتقال خودرو به مصرف کننده واقعی، برخی از اهداف طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی است.

وی عنوان کرد که زیرساخت معاملات الکترونیکی خودرو و ثبت در سامانه جامع تجارت ایجاد شده و با همکاری فراجا اجرایی خواهد شد.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که با اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی جهت‌دهی معاملات خودرو میسر شده و امکان نقل وانتقال خودرو به مصرف‌کننده واقعی فراهم می‌شود.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه با جلوگیری از سفته بازی در بازارهای اقتصادی به دنبال آرامش و تحقق مالیات عادلانه است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین