|
| کد مطلب: ۱۱۱۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد

تزریق ۹۰ همتی در بازار باز/ روند کماکان کاهشی است

در این هفته سفارش‌های ارسالی و پذیرفته‌شده بانک‌ها در بازار باز، بار دیگر کاهش یافت اما تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی با افزایش ۶۰ درصدی همراه شد.

تزریق ۹۰ همتی در بازار باز/ روند کماکان کاهشی است
منبع: تجارت نیوز |

 امروز بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آمار و ارقام مربوط به آخرین هفته اردیبهشت ماه را در وبسایت رسمی خود منتشر کرد. این گزارش که به صورت هفتگی منتشر می‌شود، شامل خلاصه‌ای از عملکرد بانک مرکزی در بازار باز و همچنین بازار بین بانکی است.بر این اساس، روند نزولی نرخ سفارش‌های ارسالی بانک‌ها به بانک مرکزی در بازار باز در این هفته نیز ادامه یافته و به تبع آن، بانک مرکزی نیز میزان تزریق منابع خود در این بازار را کاهش داده است. با این وجود میزان دخالت بانک مرکزی در بازار بین بانکی در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند در مقایسه با هفته گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه شده است.

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، در هفتمین عملیات بازار باز سال جاری، منتهی به ۲۵ اردیبهشت ماه، ۲۱ بانک و موسسه اعتباری بخشی از وجوه موردنیاز خود را در از طریق توافق بازخرید از بانک مرکزی تامین کردند.ارزش سفارش‌های ارسالی این بانک‌ها در این هفته معادل ۱۵۴.۲ هزار میلیارد تومان بود که کمی نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. بنابراین حجم این سفارش‌های ارسالی برای سومین هفته متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت.بانک مرکزی نیز در پاسخ به این درخواست‌ها، با تزریق ۹۰ هزار میلیارد تومان در بازار باز، بخشی از منابع موردنیاز بانک‌ها را تامین کرد. این رقم نیز همسو با کاهش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها برای دومین هفته متوالی افت کرده و به پایین‌ترین حد خود در پنج هفته اخیر رسید.

 

نکته دیگری که در گزارش عملیات بازار باز این هفته حائز اهمیت است، رسیدن ارزش توافق بازخرید سررسید شده به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و بازگشت این منابع به بانک مرکزی است. بنابراین خالص تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز برای دومین هفته متوالی منفی شد.همچنین در هفتمین حراج بازار باز بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ نیز مدت توافق بازخرید هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید نیز بدون تغییر نسبت به هشت هفته گذشته در ۲۳ درصد ثابت ماند.

یکی دیگر از سازوکارهایی که بانک‌ها به وسیله آن نقدینگی موردنیاز خود را فراهم می‌کنند، بازار بین بانکی است. بازاری که بانک مرکزی نیز در صورت لزوم در آن ورود کرده و با تزریق بخشی از منابع خود در آن، بخشی از وجوه نقد مورد نیاز بانک‌ها را تامین می‌کند.در هفته منتهی به ۲۵ اردیبهشت ماه، پنج بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی برای تامین وجوه نقد موردنیاز خود به منابع بانک مرکزی متوسل شدند. بانک مرکزی نیز برای رفع این نیاز حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان در این بازار تزریق کرد. گفتنی است که این رقم در این هفته با افزایش ۶۰ درصدی در مقایسه با هفته گذشته همراه شده است. از سوی دیگر نیز ۴۷ هزار میلیارد تومان از منابع قرض داده شده توسط بانک مرکزی به این بانک بازگشت.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین