|
| کد مطلب: ۱۱۱۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد

بازار سرمایه امسال به کدام سو می رود؟ / اگر اطلاعات شما از بورس کم است...

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر کنترل تورم و احتمال اعمال فشار بیشتر بر قیمت‌ها و کنترل نرخ‌های فروش شرکت‌های بزرگ به‌نظر می‌رسد که دولت نمی‌خواهد بورس به‌صورت بی‌محابا رشد کند.

بازار سرمایه امسال به کدام سو می رود؟ / اگر اطلاعات شما از بورس کم است...
منبع: همشهری |

اگرچه تحلیل های سودآوری در میان بازارهای نقدشونده، همواره جایگاه ویژه ای برای سودآوری سرمایه های وارده به بورس قائل هستند؛ اما به هر حال خاطرات تلخی که سرمایه گذاران و بورس بازار از ورود سرمایه های خرد و کلان خود در بازار در ذهن دارند ترمزی برای ورود بسیاری از مردم به بورس شده است؛ حال آنکه به نظر می رسد اگر قواعد بازی در بورس را به خوبی بتوان پیاده کرد این بازار یکی از مطمئن ترین بازارها برای سرمایه گذاری است.

حسین عبدی کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه به همشهری گفت: سال گذشته سال سختی برای بازار سرمایه بود. سرمایه‌گذاران متوجه این موضوع بودند که بازارهای موازی درحال رشد هستند. اکثر افرادی که به دولت، سیاستگذاری‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی وفادار بودند، سعی کردند که سرمایه‌های خود را یا در بانک یا در بورس نگه دارند. این افراد متأسفانه پاداش خوبی دریافت نکردند و سوداگران و دلالان بیشترین سود را از وضعیت بازارها بردند.

وی ادامه داد: اما سال گذشته برای افرادی که در بازار حضور داشتند، فرصت خوبی بود که در کف قیمتی وزن سرمایه خود را بالا ببرند. به نظر من سال گذشته زمان خوبی برای سرمایه گذاری بود.

وی افزود: رشد بازار سرمایه امسال دوباره آغاز شده است. با توجه به عقب‌ماندگی این بازار از بازارهای دیگر، نرخ تورم بالا در کشور و همچنین نرخ ارزی که درصورت‌های مالی شرکت‌ها لحاظ می‌شود احتمالا در گزارش‌های پایان دوره آنها انعکاس خوبی از حاشیه سود آنها خواهیم داشت. به همین دلایل فکر می‌کنم که بورس ما جای زیادی برای رشد دارد.

البته با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر کنترل تورم و احتمال اعمال فشار بیشتر بر قیمت‌ها و کنترل نرخ‌های فروش شرکت‌های بزرگ به‌نظر می‌رسد که دولت نمی‌خواهد بورس به‌صورت بی‌محابا رشد کند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران باید بحث سیاست‌های کلی دولت را مدنظر قرار بدهند؛ یعنی بورس طبیعتا اصلاح‌هایی را هم در طول سال خواهد داشت که این موضوع بدی نیست.

باید بدانیم که ریسک هر بازاری چقدراست؟

کارشناس بازار سرمایه درباره شیوه سرمایه گذاری مردم در بورس گفت: مشکل اساسی ما در حال حاضر این است که عموم مردم سواد مالی لازم را ندارند. بعضا می بینیم که برخی خانه خود را می فروشند و وارد بازار سرمایه می کنند که از اساس غلط است.

وی ادامه داد: به طور کلی باید با در نظر گرفتن مقوله تخصیص دارایی و در نظر گرفتن ریسک های هر بازار، دارایی خود را وارد بازار آن کنیم در این صورت، ضرری هم که احتمالا از آن بازار خواهیم کرد زیاد نخواهد بود.

عبدی به اتفاقات سال ۹۹ و ریزش بوس در مرداد ماه این سال اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ بسیاری از مردم با توجه به مباحث احساسی و روانشناختی در انتهای سیکل صعوی و بدون توجه به ریسک های موجود در بازار وارد بازار سرمایه شدند که ورود بسیاری از آنها نیز با فروش دارایی هایشان همراه بود و وقتی بازار ریزش کرد  راه فرار نداشتند و مسئول این موضوع را دیگران می دانستند؛ در حالی که اساسا وقتی شما دارایی خود را وارد یک بازار می کنید ابتدا باید ببینید ریسک های شما چقدر است و با توجه به آن ریسک ها مبلغ نقد خود را وارد بازار کنید.

وی ادامه داد: یک نکته دیگر هم به زبانی ساده تر بگویم ؛‌ ما در بازار سرمایه باید بدانیم چه شرکت های به ما سود نقدی می دهند و چه شرکت هایی فقط رشد سهام دارند. به نظر من کسانی که تخصص ندارند صد در صد باید از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند. با تمهیداتی که مسئولان در نظر گرفته اند، ما صندوق های خوبی در بازار داریم که می توان آنها را بر مبنای رتبه بندی انتخاب کرد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد:  «صندوق های شاخصی» از جمله این صندوق هاست که با توجه به میزان رشد شاخص به شما بازدهی می دهند و نیازی نیست که خیلی هم نگران وضعیت سرمایه خود باشید.

عبدی گفت: همچنین «صندوق های مختلط» داریم که در زمان هایی که بازار می ریزد آنقدری ریزش نخواهند داشت اما این تخصیص سرمایه که سرمایه گذاران باید انجام بدهند، منوط به این است که ابتدا ریسک های بازار را اندازه گیری کنند تا اتفاقات سال ۹۹ تکرار نشود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین