|
| کد مطلب: ۱۱۰۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد

پیش بینی مهم از قیمت طلا در سال جاری /چه چیزی دلار را مهم کرده است؟

​تحلیلگران زیادی نسبت به آینده طلا در سال جاری خوش بین هستند و اگر فلز زرد بتواند بالای سقف تاریخی خودش جاخوش کند افق تازه ای روبه روی قیمت طلای جهانی و داخلی باز خواهد شد.

پیش بینی مهم از قیمت طلا در سال جاری /چه چیزی دلار را مهم کرده است؟
منبع: اکوایران |

چندی پیش محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد که سهم دلار در مبادلات تجاری کشور به مقدار قابل توجهی کم‌شده و تجارت خارجی با کمک سایر ارزها انجام می شود.

روبل، یوان، یورو، دینارو درهم ارزهایی هستند که رد آن ها در تجارت خارجی کشور در هنگام بررسی اخبار دیده می شود. اتفاقی که نشان می دهد تحریم هایی که باعث کاهش دسترسی ایران به رایج‌ترین ارز بین‌المللی شده راه را برای معامله با سایر ارزها هموار کرده و معامله با سایر ارزهای جهان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

 ولی در شرایطی که ارزهای بین المللی سهم خود را در تجارت خارجی افزایش داده اند و سهم دلار کاهش پیدا کرده و در مواردی حذف شده چرا قیمت ها در بازار با دلار جا به جا می‌شود و قیمت دلار مبنای محاسبه کالاها حتی کالاهای ایرانی است؟

دلار رایج ترین ارز جهان است که بیشترین سهم ذخایر ارزی در جهان را به خود اختصاص داده است. همه گیری دلار در جهان باعث شده این ارز آمریکایی به زبان مشترکی میان اقتصادهای جهان تبدیل شود، همه کشورهای جهان برای آنکه شرایط اقتصادی و تولید ناخالص داخلی کشورشان را به زبان مشترک و قابل مقایسه ای ارائه دهند اطلاعات اقتصادی خودشان را به دلار بیان می کنند، حتی بررسی اخبار روسیه، چین وایران نیز تایید میکند که این کشورها هم برای توضیح اقتصاد خودشان از توضیح ارقام به دلار استفاده میکنند و از این زبان مشترک که اقتصاد جهان را به هم متصل می کند بهره می برند.

در شرایطی که دلار منبع قیمت گذاری در اقتصاد میان کشورها شناخته شده بررسی شرایط اقتصادی بعضی از کشورها نشان میدهد که تعدادی از کشورها دلار را منبع قیمت گذاری داخلی نیز قرار داده اند‌. شاید در نگاه اول دلار تنها در تعیین قیمت کالاهای وارداتی اهمیت دارد ولی در اقتصاد های تورمی اهمیت دلار افزایش پیدا می‌کند، بررسی کشورهایی که مدت زیادی تورم بالا را تجربه کرده اند نشان می دهداهمیت دلار در قیمت گذاری کالاها در چنین کشورهایی افزایش پیدا می‌کند. بررسی اقتصادهای تورمی مانند، ونزوئلا، آرژانتین ، زیمباوه و..‌. نشان میدهد که وقتی تورم کشور مدت زیادی افزایش پیدا می کند و ارزش پول ملی به دنبال تورم بالا نزولی شود، اعتماد مردم به پول کشورشان در مواجهه با روند نزولی قدرت خرید پول خودشان کاهش پیدا می‌کند، با کاهش اعتماد ها پول ها قدرت قیمت گذاری خود را از دست میدهند و دلار به عنوان ارز با ثبات تر عامل تعیین قیمت می شود. این یک اقدام تدافعی در میان مردم است که بدون اعلام عمومی و‌ حتی با وجود سختگیری های که در بازار ارز و دلار در کشورهای تورمی وجود دارد روی می‌دهد.

به عنوان نمونه مردم آرژانتین به محض دریافت حقوق آن را در بازار سیاه ارز به سایر ارزهای خارجی تبدیل می کنند تا از قدرت خرید نزولی خود دفاع کنند.

ابر تورم میلیون درصدی زیمباوه در چند سال قبل و تورم سه رقمی کنونی این کشور باعث شده مردم پول کشورشان را کنار بگذارند و بیشتر با دلار آمریکا و راند آفریقای جنوبی مبادلات خود را انجام دهند.

مردم ونزوئلا هم بعد از ابرتورمی که تجربه کرده اند ترجیح میدهند دلار را جایگزین بولیوار کشورشان در مبادلات تجاری کنند‌.

اقتصاد آرژانتین و زیمباوه مانند ونزوئلا درگیر تحریم نیست ولی بررسی دقیق تر نشان می دهد که اقتصاد این کشورها درگیر تورم های بالای طولانی است. تورم های بالا در ارزش پول کشورها منعکس می شود و همین مسئله نگرانی از کاهش قدرت خرید با نگهداری پول کشورها را افزایش میدهد. در چنین شرایطی دلار با توجه به آنکه شناخته شده ترین ارز جهان است که در قیمت گذاری اقتصاد های جهانی و کالاها کاربرد دارد به عنوان اولین گزینه ای استفاده می شود که می تواند قیمت گذاری کالاهای داخلی را انجام دهد، به همین خاطر فارغ از آنکه چه میزان از مبادلات تجاری کشور با دلار انجام می شود کنترل تورم و کاهش آن اهمیت بیشتری در کاهش وابستگی اقتصاد داخلی به دلار دارد، هرچه ثبات قیمت ها بیشتر شود و تورم کمتر باشد دلار دیگر برای قیمت گذاری استفاده نمی شود و خودش عامل تشدید تورم نخواهد بود. به همین خاطر تورم آنچیزی است که اهمیت دلار را در اقتصاد های تورمی بالا می برد.

افق تازه روبه به روی اونس طلا

روز قبل هم بازار ارز و طلا کاهشی شدند. دلار روند نزولی گرفت و حمایت شکست،تتر هم با از دست دادن کانال ۵۴ هزار تومانی حمایت مهم و تعیین کننده ای را از دست داد، ولی اونس طلا هم‌چنان بالای دو هزار دلار قرار دارد و برخی از اخبار انتظارات افزایشی برای اونس را افزایش می دهد،

چندی پیش بلومبرگ به نقل از تعدادی از اقتصاددانان، احتمال عدم موافقت جمهوری خواهان با افزایش سقف بدهی ایالات متحده را مهم ترین ریسک اقتصادی جهان در سال جاری دانستند که می تواند رکود بدی را رقم بزند‌. اکنون اخبار منتشر شده نشان میدهد که پیشرفتی در توافق برای افزایش سقف بدهی حاصل نشده است، چنین اتفاقی اقتصاد جهان را بهم هم می‌ریزد، ریسک رکود را افزایش میدهد و اگر بایدن با جمهوری خواهان به توافق نرسد شرایط را برای پیشروی اونس طلا فراهم میکند.

تحلیلگران زیادی نسبت به آینده طلا در سال جاری خوش بین هستند و اگر فلز زرد بتواند بالای سقف تاریخی خودش جاخوش کند افق تازه ای روبه روی قیمت طلای جهانی و داخلی باز خواهد شد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین