|
| کد مطلب: ۱۰۹۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد

دست و دلی لرزان تر برای خرید / سونامی400 درصدی هزینه واردات موز برسرقیمتها چه می آورد؟

در سال گذشته بیش از ۵۷۲ هزار تن موز از کشورهای مختلف به ایران وارد شده است که گرچه از نظر وزنی با کاهش حدود پنج درصدی مواجه شده اما قیمت آن رشد 5 برابری (400 درصدی) داشته است.

دست و دلی لرزان تر برای خرید / سونامی400 درصدی هزینه واردات موز  برسرقیمتها چه می آورد؟
منبع: صداوسیما |

قیمت موز در تهران حداقل کیلویی ۷۶ هزار تومان است. در میادین تره‌بار موز را با این قیمت عرضه می‌کنند، اما الان در میوه‌فروشی‌های سطح شهر خرید یک کیلو موز می‌تواند حول‌وحوش ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با قبول افزایش قیمت موز، علت را به قطع واردات آن طی هفته‌های اخیر ارتباط داده و گفته از یکشنبه هفته آینده با تزریق بار جدید به بازار، احتمالا قیمت موز تا کیلویی ۶۷ هزار تومان پایین می‌آید.

بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۷۲ هزار و ۲۲۲ تن موز سبز تازه یا خشک کرده از ۹ کشور مختلف وارد شده است که نسبت به به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۰ با کاهش حدود پنج درصدی مواجه شده است.

ارزش ریالی این میزان واردات ۸۳۶۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان معادل ۳۷۴ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۶۸۶ دلار است که از نظر دلاری کاهش حدود هفت درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است اما ارزش ریالی آن ۳۹۶ درصد رشد را در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن تجربه کرده است.

اکوادور، امارات، ایتالیا، پاکستان، ترکیه، چین، فیلیپین، کلمبیا و هند ۹ کشور وارد کننده موز به ایران در سال ۱۴۰۱ هستند که البته در این بین مقدار ناچیزی موز از مناطق آزاد به ایران وارد شده که مبدأ آن ذکر نشده است.

در این میان ترکیه با فروش ۳۳۲ هزار تن موز بیشترین واردات این محصول را به کشور داشته است. پس از آن هند با واردات ۱۳۰ هزار تنی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و این دو کشور در کنار یکدیگر سهم ۸۱ درصدی در بازار موز ایران را از آن خود کرده‌اند.

فیلیپین نیز با واردات ۶۳ هزار تنی و پاکستان با واردات ۴۳ هزار تنی پس از ترکیه و هند بیشترین سهم را در بازار موز کشور داشته و در رتبه‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند. در نهایت دیگر کشورهای مذکور نیز سهم اندکی را توانسته‌اند از آن خود کنند.

اوضاع بازار در سال گذشته به‌شکلی بوده که قیمت موز تقریبا از نیمه دوم پارسال روی دور گرانی افتاده است. طوری که در شش‌ماه ابتدایی سال قیمت موز از کیلویی ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان در فروردین به کیلویی ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان در مرداد ماه رسیده و بخش بزرگی از جهش قیمت موز در سال گذشته به ماه‌های پایانی سال و وقایع آن روزهای بازار ارز برمی‌گردد.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین