|
| کد مطلب: ۱۰۹۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پیش‌بینی زمان عقب‌نشینی موز از مرز ۱۰۰ هزار تومان/خوشمزه و زرد و دردسرساز

آمار‌های رسمی از جهش ۸۰ درصدی نرخ موز در سال گذشته حکایت دارد و قیمت آن الان در میوه‌فروشی‌ها تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران قطع واردات را دلیل گرانی این روز‌ها می‌داند

پیش‌بینی زمان عقب‌نشینی موز از مرز ۱۰۰ هزار تومان/خوشمزه و زرد و دردسرساز
منبع: فرارو |

قیمت موز در تهران حداقل کیلویی ۷۶ هزار تومان است. در میادین تره‌بار موز را با این قیمت عرضه می‌کنند، اما الان در میوه‌فروشی‌های سطح شهر خرید یک کیلو موز می‌تواند حول‌وحوش ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با قبول افزایش قیمت موز، علت را به قطع واردات آن طی هفته‌های اخیر ارتباط داده و گفته از یکشنبه هفته آینده با تزریق بار جدید به بازار، احتمالا قیمت موز تا کیلویی ۶۷ هزار تومان پایین می‌آید.

واردات موز در سال ۱۴۰۱ درمجموع چیزی نزدیک ۵۷۲ هزار تن برآورد شده است. آمار‌های ارائه شده از سوی گمرک نشان می‌دهد این حجم از واردات موز در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود پنج درصد کاهش داشته است. با این وجود به‌خاطر جهش‌های پی‌درپی نرخ ارز در این مدت، ارزش ریالی واردات موز در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده است. از مجموع ۵۷۲ هزار تن موزی که پارسال وارد ایران شده، سهم ترکیه ۳۳۲ هزار تن یعنی معادل ۵۸ درصد تخمین زده می‌شود و این کشور بیشترین سهم را از واردات موز به ایران داشته است. هند با فروش ۱۳۰ هزار تن از این حیث در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد تا این دو کشور روی هم چیزی حدود ۸۰ درصد از موز ایران در سال ۱۴۰۱ را تامین کرده باشند. حجم واردات موز در سال ۱۴۰۱ از کشور فیلیپین ۶۳ هزار تن و از کشور پاکستان ۴۳ هزار تن بوده و الباقی از سوی سایر کشور‌ها مثل اکوادور، امارات، ایتالیا، چین و کلمبیا وارد شدند.

قیمت موز پارسال براساس آمار‌های رسمی تقریبا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد. گفتیم تقریبا، چون هنوز داده‌های رسمی از جزییات قیمت اقلام خوراکی در اسفند ۱۴۰۱ وجود ندارد، اما طبق آمار‌هایی که هست، قیمت موز درحدفاصل فروردین تا بهمن پارسال به‌طور متوسط از کیلویی ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ۶۵ هزار و ۴۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است. یعنی ظرف ۱۱ ماه ابتدایی پارسال قیمت هر کیلو موز ۲۹ هزار و ۱۵۰ تومان بیشتر شده که این عدد همان جهش ۸۰ درصدی قیمت موز در سال ۱۴۰۱ است. اوضاع بازار در سال گذشته به‌شکلی بوده که قیمت موز تقریبا از نیمه دوم پارسال روی دور گرانی افتاده است. طوری که در شش‌ماه ابتدایی سال قیمت موز از کیلویی ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان در فروردین به کیلویی ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان در مرداد ماه رسیده و بخش بزرگی از جهش قیمت موز در سال گذشته به ماه‌های پایانی سال و وقایع آن روز‌های بازار ارز برمی‌گردد.

قیمت موز از دلار سبقت گرفته است. این یکجور شوخی است که به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده، اما واقعا قیمت موز چقدر است؟ اگر این روز‌ها در شهری مثل تهران برای خرید موز راهی بازار شده باشید، احتمالا با ارقام بالای ۱۰۰ هزار تومان روبرو شدید. بررسی‌های فرارو از میوه‌فروشی‌ها سطح شهر نشان می‌دهد قیمت موز الان تقریبا در بازه ۷۶ تا ۱۰۵ هزار تومان است. طوری که بسته بندی‌های یک کیلویی آن را در سوپرمارکت‌های بالای شهر ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان می‌فروشند. البته در میادین میوه‌وتره‌بار می‌شود موز را با قیمت کمتری پیدا کرد. مثلا قیمت موز امروز در میادین تره‌بار حول‌وحوش ۷۵ تا ۷۶ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت موز قرار است کاهش پیدا کند. این خبر را اتحادیه بارفروشان تهران اعلام کرده و گفته می‌شود قیمت موز در آینده نزدیک به کیلویی ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان می‌رسد. مصطفی دارایی‌نژاد به‌عنوان رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در تشریح عوامل گرانی موز طی روز‌های گذشته گفته: به‌خاطر تعطیلات عید فطر، اغلب کشور‌هایی که موز را به ایران می‌فروختند، یک هفته تعطیل بودند و ما نتوانستیم حتی یک کیلو موز از کشور‌هایی مثل اکوادور، فیلیپین و هند وارد کنیم. وقتی هم که موز بارگیری می‌شود به صورت سبز بار کشتی و کانتینر می‌شود و به‌همین خاطر با کمبود موز مواجه شدیم. حالا مسئولان اتحادیه بارفروشان تهران می‌گویند از یکشنبه هفته آینده واردات موز به روال عادی خودش برمی‌گردد و احتمالا با تزریق بار جدید به بازار شاهد کاهش قیمت موز خواهیم بود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین