|
| کد مطلب: ۱۰۹۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد

خاک‌فروشی؟! شوخی‌اش هم زشت است

​هنوز داغ جدایی قسمت‌هایی از شمال‌غربی ایران در عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای در زمان فتحعلی شاه، اهدای بخش‌هایی از آرارات به ترکیه توسط رضاشاه و جدایی بحرین از ایران در زمان محمدرضاشاه بر دل مردمان ایران مانده و با یادآوری آن حسرت جدا افتادن تکه‌ای از ایران آه از دل ایرانیان بلند می‌کند. اما حالا یکی از مدیران دولتی از احتمال فروش بخش‌هایی از خاک ایران سخن می‌گوید!

منبع: ايسنا |

 در ۱۲ اردیبهشت فیلمی از سجاد پادام ‌مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار درباره حل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی منتشر و به سرعت در شبکه‌ای اجتماعی پربازدید شد و واکنش‌های منفی زیادی را به همراه داشت. سخن پادام از ناگزیر شدن برای فروش کیش، قشم و خوزستان برای حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی در صورت ادامه وضعیت کنونی، بود.

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرد: « ممکن است از آنجایی که ۳۰۰ هزار شهید دادیم که یه وجب خاک از دست ندیم، به آنجایی برسیم که مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم. تجربه‌ای که یونان طی کرده است. یونان حدود ۱۰۰ جزیره فروخت برای اینکه بتواند مطالباتی که در بازنشستگی در آن گیر کرده بود و استقراضی که از صندوق‌های بین‌المللی کرده بود را پاس کند. ما داریم به آن مسیر می‌رویم.»

پادام همچنین افزود: «ما حتی اگر الان دو سه میلیون بشکه نفتمان آزاد شود و بفروشیم و پولش هم به سرعت به حسابمان بیاید، احتمالا در سال‌های آینده باز هم پاس کردن این هزینه‌ها برایمان سخت خواهد بود. شاید پاس کردن این هزینه‌ها یک مقدار آسان بشود ولی قطعا دیگر عمران نداریم. ما در سال ۱۴۰۱ در پنج ماه باید ۸۵ هزار میلیارد تومان در عمران خرج می‌کردیم ولی عملکردش ۱۳ هزار میلیارد تومان بود. یعنی حدود ۲۰ درصد آن چیزی که در عمران برنامه‌ریزی کردیم تحقق پیدا کرد.»

وی در ادامه گفت: «یعنی ما در این شرایط با این وضعیت اولویت اولمان پاس کردن هزینه‌های حقوق مستمری است. ما همین الان اولویت عمرانی-توسعه‌ای در بودجه‌مان نداریم. تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین صندوق ممکن است خیلی مساله برایش پیش بیاید. ببینید سیاسیون چه بلایی سر صندوق‌ها آوردند. مساله این است که این صندوق هم بیقرار نیست. اعضا و سازمان و ستاد صندوق بیقرار اصلاحات نیستند.»

این اظهارات یکی از مدیران ارشد وزارت کار با واکنش‌های منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی از سوی مردم مواجه شد. از طرفی دو مقام اطلاع‌رسانی دولت هم نسبت به آن موضع تندی گرفتند.

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت ۱۳ اردیبهشت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره فروش جزایر قشم و کیش، تاکید کرد: «شهدا جان خود را فدای یک وجب خاک این کشور کردند و ما در خانه‌ها، خانواده‌ها، مدارس و هیئت‌ها یاد گرفتیم که بگوییم جانم فدای یک وجب خاک وطنم.»

بهادری‌جهرمی همچنین اظهار کرد: «همه ما افتخار می‌کنیم که جانمان را فدای یک وجب خاک کشورمان در کیش و قشم و هرجای دیگر کنیم. هر کس مشکل اقتصادی یا مسئله‌ای دارد لطفاً از جیبش برای حل مشکل هزینه کند.»

احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت هم ۱۲ اردیبهشت در واکنش به این اظهارات در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‌در خصوص بی‌دقتی و کج‌سلیقگی یک مدیر وزارت رفاه در بیان راه‌حلی نادرست برای حل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، وزیر محترم رفاه تأکید کرد موضع مذکور، شخصی و مؤکداً بر خلاف سیاست‌های دولت و اقدامات این وزارتخانه برای حل ریشه‌ای و ساختارمند معضلات بجا مانده از گذشته است.»

به دنبال انتقادات مطرح شده، سایتی که سخنان پادام را منتشر کرده بود در توضیحاتی نوشت: «۱. ویدئوی فوق تنها بخش بسیار کوچکی از یک نشست تخصصی و کارشناسی سه ساعت و نیمه و با حضور بیش از پنج کارشناس مسائل اقتصادی و بودجه‌ای بوده است. به دلیل محدودیت‌های رسانه‌ای در فضای مجازی «نود اقتصادی» بالاجبار دقایق کوتاهی از این نشست را در یک ویدئو به محضر مخاطبان عرضه کرده است. اقدامی این چنین برای اولین بار صورت نگرفته است و یک شیوه رسانه‌ای مرسوم و رایج است.

۲. زمان برگزاری نشست مذکور متعلق به روزهای اخیر نیست و این نشست کارشناسی حدود دو ماه قبل برگزار شده. همچنین ویدئوی «نود اقتصادی» نیز در همان روزها تهیه شده است.

۳. موضوع نشستی که ویدئوی «نود اقتصادی» از آن تهیه شده است بررسی ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی است که با حضور چندین کارشناس اقتصادی مطرح برگزار شده و در این نشست راهکارهایی برای رفع مشکلات ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت بدهی صندوق‌ها مطرح شده است. گفتنی است آنطور که برخی رسانه‌های معاند و فرصت‌طلب در ساعات گذشته وانمود کردند در این نشست تخصصی از سمت هیچکدام از کارشناسان مطرح یا مسئولان دولتی اعلام نظری در خصوص موضوعات سیاسی یا امنیتی مانند تمامیت ارضی کشور یا فروش بخشی از خاک ایران عزیزمان مطرح نشده است.»

از طرفی سجاد پادام مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار هم در مورد اظهاراتش درباره بحران صندوق های بازنشستگی و فروش خوزستان و کیش توضیحاتی ارائه داد و در توییتی نوشت: «‌بالغ بر ۱۳۰ کشور از تجربه یونان عبرت گرفتند و اصلاحات را در نظام بازنشستگی آغاز کردند. ما فقط هشدار دادیم تا آیینه عبرت دیگران نشویم و الا جان ما بذل وجب به وجب خاک ایران عزیز است.»

این توضیحات شاید مشخص کند که اظهارات پادام نه به عنوان یک راهکار بلکه برای نشان دادن عمق فاجعه در صندوق‌های بازنشستگی و هشدار به مسئولان برای اولویت دادن به حل مشکلات این بخش مطرح شده است. اما به هر حال حتی مطرح شدن چنین سخنانی از سوی یک مدیر دولتی ولو به عنوان هشدار، تبعات منفی زیادی در بردارد.

در همین راستا معین‌الدین سعیدی نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «باید در دهان چنین مدیری زد. من تعجب می‌کنم دولت چگونه به خودش اجازه می‌دهد این‌گونه با احساسات میلیون‌ها ایرانی بازی کند؟ چرا یک مدیر نامدیر به خودش اجازه می‌دهد این‌گونه مام میهن را دچار چالش کند؟ من از دولت آقای رئیسی تعجب می‌کنم چرا اجازه می‌دهند مدیران این‌گونه مقدسات مردم را زیر سوال ببرند اگر در این شرایط نمی‌توانند مرهمی بر دردهای مردم باشند اقلاً نمک روی دردهای مردم نپاشند.»

موضوعی که سعیدی روی آن دست گذاشته دقیقا نکته کلیدی ماجراست. تعرض به تمامیت ارضی ایران اگر حتی برای هشدار نسبت به موضوعی خاص باشد از آن خط قرمزهایی است که نه نظام جمهوری اسلامی و نه مردم ایران به راحتی از آن نخواهند گذشت. به گفته خود پادام، روزگاری در این کشور در جنگ تحمیلی ۳۰۰ هزار نفر برای حفظ وجب به وجب خاک ایران جنگیدند و با نثار جان خود حتی یک وجب از خاک ایران را به دشمن تسلیم نکردند.

حالا اما چه شده که یک مدیر ارشد در نظام جمهوری اسلامی برای مثال در مورد بحران صندوق‌های بازنشستگی، هشدار فروش خاک کشور را می‌دهد؟ حفظ تمامیت ارضی کشور از آن دست موضوعاتی است که برای نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران یک خط قرمز اصلی به حساب می‌آید و بهتر است مدیران کشور ولو برای مثال و هشدار، ابتدا جوانب سخنان خود را بسنجند و سراغ چنین مواردی نروند چرا که ممکن است همین مثال‌ها به دستاویزی برای مطرح شدن طرح‌های عجیب و غریب تبدیل شود. آن هم در دورانی که برخی گروهک‌های تجزیه‌طلب به دنبال کوچک‌ترین بهانه برای جدا کردن بخشی از ایران هستند. تمامیت ارضی ایران موضوعی نیست که بتوان حتی با آن شوخی کرد و به قول آن جمله معروف «حتی شوخی‌اش هم زشت است.»

 

ارسال نظر

پربازدیدترین