|
| کد مطلب: ۱۰۹۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد

از هر 4 شاغل چند نفر دارای مدرک دانشگاهی است؟

سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی از جمعیت شاغل کشور بالغ بر 27 درصد برآورد شده، به بیان دیگر از هر 4 ایرانی شاغل یک نفر دارای مدرک دانشگاهی است.

از هر 4 شاغل چند نفر دارای مدرک دانشگاهی است؟
منبع: اکو ایران |

روند کلی نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 ساله و افراد دارای تحصیلات آموزش عالی در بازه زمانی سال 98 تا 1401 نزولی بوده است. در حال حاضرنرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی کشور به 12.8 درصد رسیده است. این نرخ قبل از کرونا بالغ بر 16 درصد و پس از بهار 99 حدود 14 درصد بوده است.

همچنین با افزایش تعداد شاغلین فارغ التحصیل آموزش عالی، سهم این افراد از کل شاغلان کشور افزایش یافته است. تعداد کل افراد شاغل در کشور حدود 24 میلیون نفر است که نزدیک به 6.5 میلیون نفر از آنها دارای تحصیلات عالی هستند. تعداد شاغلین دارای تحصیلاتی عالی، در مقایسه با تابستان 98 که بیشترین تعداد فارغ التحصیلان شاغل را قبل از کرونا به خود اختصاص داده بود، حدود نیم میلیون نفر افزایش یافته است.

عمده‌ی افراد بیکار از جوانان هستند

در سال های اخیر جوانان رده سنی 18 تا 35 سال اصلی ترین بخش بیکاران کشور را تشکیل داده اند. حدود 65 درصد بیکاران کشور در سال های اخیر در رده سنی ذکر شده قرار گرفته اند.

بخشی از این افراد نیز دارای تحصیلات دانشگاهی و آموزش عالی هستند. به طور کلی از بین 2.5 میلیون نفر افراد بیکار در جامعه، حدود 1 میلیون نفر از آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

در 4 سال اخیر تعداد افراد حاضر در سن کار(15 تا 65 سال) از 61 میلیون نزدیک به 64 میلیون رسیده است. همچنین تعداد کل شاغلین تقریبا ثابت مانده است(به استثنای شروع قرنطینه ها در انتهای سال 98 و ابتدای سال 99) و هنوز حدود 24 میلیون نفر است.

کاهش بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان آموزش عالی ایران

از پاییز 98 تا بهار 99 بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان به شدت کاهش یافت که شیوع بیماری کرونا دلیل اصلی این پدیده بوده است. درنتیجه کاهش نرخ بیکاری در این بازه زمانی نتیجه خروج موقت برخی از افراد از نیروی کار بوده است.

با این حال روند کلی نرخ بیکاری جوانان (18 تا 35 سال) و همچنین بیکاری فارغ التحصیلان نزولی بوده است.

در زمان شروع قرنطینه ها بیشتر از یک میلیون نفر شغل های خود را رها کردند و از بازار کار خارج شدند که بخش مهمی از این افراد شامل فارغ التحصیلان آموزش عالی بودند. اما پس از بهار 98 تعداد فارغ التحصیلان شاغل به آرامی افزایش یافته است. به عبارت دیگر سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی از کل شاغلین در ایران افزایش یافته است. در حال حاضر نزدیک به 6.5 میلیون نفر از کل شاغلین دارای مدارک آموزش عالی هستند.

با وجود اینکه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی کاهش یافته است، تعداد بیکاران این گروه تقریبا ثابت مانده است.

 نتیجه منطقی گزاره مذکور این است که تعداد کل بیکاران کشور افزایش یافته است ولی این افراد جدید بیکار، عمدتا کسانی بوده اند که دارای تحصیلات آموزش عالی نبوده‌اند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در سال های اخیر بیشتر افرادی که وارد بازار نیروی کار شده اند و دارای تحصیلات آموزش عالی بوده اند در دستیابی به شغل موفق تر از سایر افراد عمل کرده اند.

photo_2023-05-03_12-04-31

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین