|
| کد مطلب: ۱۰۹۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد

سرب در قلب کارگران / اولتیماتوم به کارخانه پارس هگمتانه

کارگران کارخانه سرب پارس هگمتانه واقع در شهرک صنعتی جعفر آباد کاشان، به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار روزانه در معرض مواد آلاینده صنعتی ناشی از تولید سرب قرار دارند.

منبع: اقتصاد100 |

یکی از کارگران شاغل در «کارخانه سرب پارس هگمتانه» به خبرنگار ایلنا گفت: زیانهای ناشی از استنشاق گرد و غبار و بخارات سرب در کارخانجات صنعتی باعث مسمومیت کارگران شده و این اتفاق معمولاً از راه استنشاق یا جذب گوارشی نمک‌های معدنی سرب در مدت زمان طولانی روی می‌دهد.

او افزود: بهداشت و ایمنی کار در مراحل استخراج و تولید در این کارخانه رعایت نمی‌شود و کارگران شاغل در این واحد تولیدی بدون وسایل و ابزار استاندارد در معرض انواع مواد سمی سرب قرار دارند و نگران سلامت خود هستند.

این کارگر که به نمایندگی از کارگران کارخانه سرب پارس هگمتانه سخن می‌گفت، با بیان اینکه کارگران کارخانه هر روز با سرب سر و کار دارند، اضافه کرد: حین جداسازی سرب از خاک معدن، گردو غبار به راحتی در محیط کارخانه پراکنده بوده و نظارت کافی بر کنترل آن به درستی اعمال نمی‌شود و اثرات سرب باعث جلوگیری از سنتز هموگلوبین، آسیب به عملکرد کلیه‌ها، سیستم باروری، مفاصل، سیستم قلبی عروقی، آسیب حاد و مزمن به سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی جانبی می‌شود.

به گفته وی، مسئله آلودگی محیط کار در کارخانه تولید سرب هگمتانه سالهاست کارگران این کارخانه را آزار می‌دهد و آن‌ها از ترس از دست دادن شغل خود مجبورند آلودگی‌ها را به جان بخرند و دم نزنند چراکه آلوده شدن به مواد سمی و احتمال بیماری در آینده را به بیکاری و بی‌پولی ترجیح می‌دهند.

این کارگر در ادامه افزود: اخیرا آزمایش‌هایی که اداره بهداشت کاشان روی کارگران انجام داده نشان می‌دهد که میزان غلظت سرب خون کارگران بیشتر از حد استاندارد بوده است.

او اضافه کرد: سرب از خطرناک‌ترین آلاینده‌های زیست محیطی بوده که اثرات سمی شناخته شده‌ای برای انسان ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن در درازمدت ابتلا به بیماری سرطان و بروز انواع بیماریهای دیگر در بین کارگران است که هم اکنون تعداد زیادی از این کارگران دانسته و ندانسته به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند.

این کارگر در ادامه گفتگو با بیان اینکه در نتیجه پیگیری‌ها، اخیرا نماینده اداره بهداشت به کارفرمای کارخانه اولتیماتوم یک ماهه برای رفع آلودگی‌های محیط کارداده است، در انتقاد به اداره کار، گفت: در صورتی که بازرسان اداره کار با استفاده از تمام ابزارهای در اختیار، به وظایف قانونی خود عمل می‌کردند امروز کارگران کار را با سلامتی‌شان معاوضه نمی‌کردند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین