|
| کد مطلب: ۱۰۸۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد

خوش مصرف‌های تهرانی منتظر پاداش باشند

در راستای مدیریت مصرف، سیاست‌های تشویقی در دستور کار قرار گرفته و آنطور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده مشترکانی که کمتر از الگو و حد مجاز آب مصرف کنند، مشمول پاداش‌ خواهند شد.

خوش مصرف‌های تهرانی منتظر پاداش باشند
منبع: ايسنا |

 با تصویب نامه هیئت وزیران به منظور ایجاد امکان اعمال مشوق‌های مدیریت مصرف، مشترکان خانگی که مصرف آب آنها در حد الگوی مصرف و پایین تر از آن هست، پاداش می‌گیرند.

وزارت نیرو مکلف شد در شهرهای دارای  تنش آبی و یا شهرهایی دچار وضعیت بحرانی است، به مشترکین خانگی که مصرف آب آنها در حد الگوی مصرف و پایین تر از آن هست و مصرف آب خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند به میزان کاهش مصرف آب نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفه جویی معادل درصدی از قیمت غیر یارانه ای آب پرداخت کند.

در این بین الگوی مصرف آب در استان تهران ۱۴ مترمکعب برای هر خانوار در ماه است، آنطور که محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده مشترکانی که کمتر از الگو و حد مجاز آب مصرف کنند، مشمول پاداش، رعایت الگوی مصرف آب برای کمک به تامین آب مورد نیاز استان تهران ضروری است و همه باید این مهم را مدنظر قرار دهند.

وی به تشکیل قرارگاه آب در شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای مدیریت بهتر آب اشاره و اظهار کرد: قرارگاه آب دارای سه کمیته تامین، توزیع و مدیریت مصرف آب است. کمیته مدیریت مصرف بهینه در زمینه ارائه آموزش‌های لازم به مردم برای درست مصرف کردن فعالیت دارد، برای تامین بخشی از آب تهران به دنبال منابع با کیفیت هستیم و در همین چارچوب برخی منابع آب زیرزمینی شهرداری‌ها، مراکز نظامی، مراکز دولتی و بخش خصوصی را در حال بررسی و کیفیت‌سنجی هستیم.

«همیاران آب استان تهران» آغاز به کار کرد

در راستای مدیریت مصرف نیز گروه همیاران آب استان تهران در قالب ۱۲۰ کارشناس و با بیش از ۳۰ خودرو فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود را در سطح تهران و سایر شهرهای این استان آغاز کرد، فعالیت‌های گروه همیاران آب در مرحله آزمایشی نشان از اثرگذاری مثبت اقدامات آنها دارد؛ در اسفندماه گذشته ۴۰درصد از مشترکان آبفای استان تهران الگوی آب را رعایت کردند و ۵۵درصد بیش از الگو مصرف کرده‌اند.

دستگاه‌های اجرایی به کاهش ۲۵درصدی مصرف آب ملزم شده‌اند

علاوه بر این طبق مصوبه شورای مدیریت بحران استانداری تهران همه دستگاه‌های اداری و اجرایی ملزم شده‌اند ۲۵درصد از مصرف آب شرب خود را نسبت به گذشته کاهش دهند و آبفای استان تهران در این زمینه ملزم شده است دستگاه‌های اجرایی را رصد کند.

قرار شده در هر ساختمان یک نفر به عنوان «شهردار آب» تعیین شود تا مواردی مانند پی‌گیری نصب اقلام کاهنده مصرف آب به دلیل اثرگذاری در کاهش ۵۰درصدی مصرف آب، نشت‌یابی  شیرهای آب، استفاده از آب‌های خاکستری در صورت وجود تاسیسات لازم، ایجاد تاسیسات آب خاکستری در صورت نبود آن، آبیاری‌نکردن فضای سبز با آب شرب و غیره را به عهده گیرند.

بارندگی‌های اخیر نباید این تصور را ایجاد کند که تهران دیگر مشکلی به نام آب ندارد، از یک سو آمار نشان از کاهش ۲۵درصدی بارندگی‌های استان تهران نسبت به میانگین بلندمدت دارد؛ از سوی دیگر سالانه در استان تهران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود که میزان بارش‌ها کفاف تامین این حجم از آب را نمی‌دهد؛ از این رو علاوه بر اقدامات فنی و مهندسی آبفای استان تهران، رعایت الگوی مصرف آب از سوی مشترکان و همراهی دستگاه‌های اجرایی و اداری کشور در کاهش ۲۵درصدی مصرف آب در کنار هم می‌تواند در مدیریت منابع آبی اثرگذار باشند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین