|
| کد مطلب: ۱۰۸۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد

قیمت نان 40 هزار تومان شد!

​قیمت نان هم در کنار قیمت سایر اقلام اساسی خانوارها درحال افزایش است. رشدی که فعالان صنعت نان آن را ناگزیر می‌خوانند. درحال حاضر در نانوایی‌ها قیمت هر عدد نان سنگک بین 5 هزار تومان تا 35 و 40 هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت نان 40 هزار تومان شد!
منبع: اکوایران |

 اگر به نانوایی‌های مختلف سر زده باشید، قطعا با قیمت‌های متفاوتی مواجه خواهید شد،  نان را از 5 هزار تومان تا هر عدد 40 هزار تومان می‌توانید، ببینید. این تفاوت قیمت را در بین  قیمت نان سنگک و نان بربری بیشتر می‌توان دید. هرچند کیفیت آنها تغییری نکرده است.

در یک نانوایی نان بربری کنجدی 10 هزار تومان در محله 5 هزار تومان در یک محله 12 هزار تومان است. اما قیمت نان سنگک خیلی بیشتر از اینهاست. کف نان سنگک در اغلب نانوایی های 10هزار تومان است؛ در برخی نانوایی ها هنوز قیمت مصوب نان به دست مردم میرسد یعنی 5 هزار تومان اما سقف قیمت این نان تا 30 هزار تومان است. اگر نانوایی بروید هم می‌توانید نان 30تومانی بخرید. اگر همین نان را آنلاین بخرید باید 40 هزار تومان هزینه کنید. 

در مورد عرضه متنوع نان در مناطق مختلف تهران با  اصغر پابرجا رئیس سابق اتحادیه نان سنگک گفتگو کردیم. او به اکوایران می‌گوید: سه سال است قیمت مصوب تغییر نکرده است.  همه نانوایی‌ها با ضرر نان می‌فروشند. الان قیمت خمیر نان یک میلیون و 300 هزار تومان است. درحالی که ما 3 سال قبل آن را حدود 100 الی 150 تومان می‌خریدیم. الان قیمت آب، برق، گاز گران شده است. نانوا باید مالیات، بیمه بدهد. گذشته از اینکه اجاره نانوایی 60 میلیون تا 100 میلیون شده است. هزینه کارگر نیز که رشد کرده است.

او ادامه می‌دهد: یک نانوایی چطور نان سنگک را 3 هزار تومان آن هم به قیمت سال 1400 بدهد. هزینه آرد که دولت به ما می‌دهد نهایت 15 الی 20 درصد هزینه‌های ما را پوشش می‌دهد. 80 درصد هزینه‌های ما مطابق با بازار آزاد حرکت می‌کند.

پابرجا می‌گوید: چرا دولت آب، برق، گاز ، مالیات و بیمه را افزایش می‌دهد، ما نباید قیمت نان را افزایش دهیم. پیشنهاد من به عنوان یک عضو خانواده نانوایان سنگگ این است که دولت آرد را به قیمت آزاد بدهد و اجازه بدهد، بازار خود را خود را پیدا کند.

او می‌افزاید: دولت می‌خواهد هزینه هیچ چیز را ندهد و نانوایان را در مقابل مردم قرار دهد. به همین دلیل هم هست که قیمت نان را تاکنون رسما گران نکرده است.


 

ارسال نظر

پربازدیدترین