|
| کد مطلب: ۱۰۷۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد

استاد دانشگاه شریف:کلید ماشین چاپ پول بانک مرکزی در اختیار افراد زیادی است

اگر بانک مرکزی سفت بگیرد، اجازه خلق پول نمی دهد اما اگر اجازه خلق پول دهد، روی همه چیز اثر خواهد گذاشت.

استاد دانشگاه شریف:کلید ماشین چاپ پول بانک مرکزی در اختیار افراد زیادی است

علی مدنی زاده استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف گفت: شما یکباره می بینید دولت ده ها هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی یا بانک مرکزی برداشت می کند و کسری های خود را به دیگری تحمیل می کند. لذا میزان اثرات کوتاه مدت و بلند مدت شوک های اقتصادی توسط سیاست گذار کنترل می شود. این نرخ ارز نیست که به آن شوک وارد می شود بلکه شوک به بازار ارز و تقاضای ارز توسط مردم برخورد می کند.

تمام متغیرها مانند تورم، ارز، نرخ انرژی و ... متغیرهای اقتصادی هستند و معنی ندارد بگوییم یکی بر دیگری تاثیر می گذارد. این شوک های ناشی از پهنه سیاست داخلی، سیاست خارجی و ... هستند که به کل اقتصاد کشور وارد می شود.

باید توجه داشت این شوک ها لزوما به خلق پول منجر نمی شود چون به سیاست بانک مرکزی بستگی دارد. وقتی بانک مرکزی خواب باشد، نتیجه اش این است که همه از آن برداشت می کنند انگار کلید ماشین چاپ پول بانک مرکزی در اختیار افراد زیادی است.

وی افزود: پس از دهه 1980 که همه فهمیدند، نرخ مالیات و ... عامل تورم نیست و فقط نقدینگی عامل تورم است، سیاست پولی را محکم نگه می دارند تا پول زیاد خلق نشود. از این جهت کشوری مانند روسیه وقتی با شوک مواجه می شود، سیاستگذارش با ابزارهای مختلف واکنش نشان می دهد و اجازه خلق پول و تورم در کوتاه مدت را نمی دهد. ما در کشور خود تا الان سیاست پولی نداشته ایم، هر اتفاقی منجر به شوک می شود. نباید اجازه داد شوک ها جذب اقتصاد شود.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین