|
| کد مطلب: ۱۰۶۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد

دولت نوکر خودروساز نیست بلکه نوکر مردم است

سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همانطور که با کشورهای همسایه گفت و گو می‌کنیم، بد نیست در داخل خودمان با خودمان گفت و گو کنیم. باید با کسانی که گله‌مند و خانه‌نشین هستند یا کنار رفته اند به گفت و گو بپردازیم؛ آن‌ها از همسایه به ما نزدیک‌تر هستند. من معتقدم باید گفت و گوی داخلی را شروع کنیم.

دولت نوکر خودروساز نیست بلکه نوکر مردم است
منبع: جماران |

پس از گذشت ۷ سال قطع رابطه دیپلماتیک با عربستان، در اسفندماه سال گذشته دو کشور با نمایندگی امیر شمخانی و میانجی‌گری چین، با صدور بیانیه‌ای در پکن، از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌ها را در آینده نزدیک را اعلام کردند.  در کنار بهبود روابط دو کشور خبرهایی مبنی بر احیای روابط با دیگر کشورهای عربی از جمله مصر، اردن و امارات به گوش می‌رسد.

در این‌باره سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار جماران گفت: معتقدم زودتر از امروز نه تنها با عربستان بلکه با تمام دنیا به جز اسرائیل باید با رعایت «عزت، حکمت، مصلحت» روابط خود را برقرار و پیش ببریم. از ابتدا تندروی‌هایی توسط افراد خودسر صورت گرفت و باعث شد روابط دچار مشکل شود، اما امروز این عادی سازی که در حال شکل گرفتن است باید گام اول باشد یعنی در این متوقف نشویم. در علوم سیاسی می‌گویند؛ رابطه با یک کشور به مفهوم به رسمیت شاختن تمام مواضع داخلی و خارجی آن‌ها نیست بلکه به معنای منافع مشترک است، لذا از این بابت خوشبین و خوشحال هستم.

آوایی ادامه داد: ما در بعضی از زمینه‌ها مازاد تولید داریم و باید صادر کنیم با این وجود، رابطه صمیمانه با کشورها غیر مطلق است کما اینکه شهید موسی صدر گفتند، اسرائیل شر مطلق است، ولی نفس رابطه با کشورهای همسایه خیر مطلق است و این‌ها را باید با حفظ ضوابط و با رعایت منافع ملی گسترش دهیم به خصوص در توسعه صادرات، فرهنگی، انتقال تکنولوژی در بعضی زمینه‌ها نیز ایران پیشرفت خوبی داشته است، اما در زمینه خودرو نتوانسته خود را بالا ببرد که مقصر آن دولت‌ها هستند. که در این زمینه هم مردم صدمه می‌بینند که می‌توانم بگویم این مسأله ظلم تمام دولت‌ها به مردم است و هنوز هم ادامه دارد.

 

در کنار گفت و گو با کشورهای همسایه باید گفت و گوی داخلی را نیز شروع کنیم

 

وی تاکید کرد: همانطور که با کشورهای همسایه گفت و گو می‌کنیم، بد نیست در داخل خودمان با خودمان گفت و گو کنیم. باید با کسانی که گله‌مند و خانه‌نشین هستند یا کنار رفته اند به گفت و گو بپردازیم؛ آن‌ها از همسایه به ما نزدیک‌تر هستند. من معتقدم باید گفت و گوی داخلی را شروع کنیم.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس حضور شمخانی در تیم مذاکره با کشورهای عربی را مثبت تلقی کرد و وی را «نماینده نظام» نامید و گفت: شمخانی شخصیت کارکشته‌ی نظامی، پاسدار و ارتشی دارد و از طرفی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و نیز نماینده رییس جمهور و همچنین عرب است و از هر جنبه‌ای توانسته است نقش خوبی را ایفا کند. امیدوارم از این نوع افراد که در کشور هم کم نداریم در رابطه با توسعه دیپلماسی و توسعه روابط خارجی بیشتر استفاده کنیم.

وی در خصوص این سخن برخی که حضور شمخانی در مذاکرات را «دستاورد دولت» نامیدند، افزود: این حرف‌ها نشان از تنگ نظری بوده و سیستم یک کاسه است. ایشان هم نماینده مقام معظم رهبری و هم دولت و به نمایندگی نظام رفته است؛ ما باید به مسائل وسیع‌تر نگاه کنیم.

 

سیستم بخش سرمایه ملی خود را از دست داده است

 

آوایی درباره جو روانی که در جامعه بعد از احیای روابط با کشورهای عربی شکل گرفته، تصریح کرد: من معتقدم قیمت واقعی دلار آن چیزی که امروز شاهد هستیم، نیست! بخش عمده آن روانی است. به نظرم باید صریح و بدون تعارف صحبت کنیم؛ در زمان احمدی نژاد دولت اعلام کرد؛ اگر دلار و ارز دارید به بانک ببرید و هر موقع خواستید به شما می‌دهیم و به طبع مردم نیز اعتماد کردند اما در زمان بازپس‌گیری، دلار را با نرخ ریال دریافت کردند، و حال به این معنا است که سیستم بخش سرمایه ملی خود را از دست داده است یعنی مردم آن اعتماد لازم را ندارند.

 

باید کاری کرد که اعتماد مردم به دولت برگردد

 

وی اضافه کرد: باید کاری کرد که اعتماد مردم به دولت برگردد. به طور مثال، دولت فعلی که از مردم حرف می‌زند اجازه دهد خودروی هیربدی با تعرفه صفر وارد شود و این در حالی است که به صنعت داخلی آسیبی وارد نمی‌شود، بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته و مردم حس می‌کنند که دولت می‌خواهد کنار آن‌ها بایستد، دولت نوکر خودروساز نیست بلکه نوکر مردم است. از سوی دیگر دولت مصوبه‌ی مجلس را ضایع نکند؛ چرا مجمع تشخیص جلوی واردات خودرو را گرفته است؟ اصلا مجمع تشخیص قرار نبود این کار را کند! و این مسأله را مردم از چشم کل نظام می‌بینند؛ نمی‌گویند چند نفر در مجمع نمی‌گذارند، بلکه می‌گویند نظام جمهوری اسلامی نمی‌گذارد‍ خودروی امن و ایمن وارد شود! و کسی به فکر ما نیست.

آوایی گفت: در این رابطه به مخبر گفتم شما مصوبه مجلس را ضایع کردید، ما که عرضه نداشتیم مشکل بیکاری جوانان را حل کنیم و حال شما نمی‌گذارید خودرو با تعرفه معقول وارد شود. من معتقدم دولت می‌خواهد خدمت کند، اما یکسری رانت‌ها قوی‌تر از دولت است. هر دولتی که سرکار می‌آید نوکر خودروساز است و منافع خودروساز را به منافع ۸۰ میلیون نفر ترجیه می‌دهند. می‌گویند بیکاری ایجاد می‌شود که بنده تضمین می کنم که اگر اجازه دهند خودرو با تعرفه معقول وارد شود و با همان تعرفه هر چند نفر که بیکار شدند به آن‌ها بیمه بیکاری بدهند.

 

امروز ما در شرایطی نیستیم که وارد برجام شویم

 

نماینده مردم دزفول در پایان از تأثیر احیای روابط با عربستان در موضوع برجام گفت: امروز ما در شرایطی نیستیم که وارد برجام شویم، چرا که بعد از حوادثی که در کشور پیش آمد دنیای غرب احساس میکند ایران تضعیف شده و در برابر خواسته‌هایشان «چَشم» می‌گوید! ما در زمانی که در موضع قدرت بودیم می‌توانستیم با انعطاف بیشتری وارد شویم، اما در حال حاضر آن‌ها می‌خواهند امتیاز بیشتری بگیرند تا امتیازی بدهند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین