|
| کد مطلب: ۱۰۶۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد

یک پیشنهاد برای هواپیمای داخلی؛ سفر هیات دولت با خلبانی قالیباف!

​حالا که دوباره بحث ساخت هواپیمای مسافربری داخلی و پرواز قریب الوقوع آن مطرح شده یک پیشنهاد منطقی این است که اولین فروندهای ساخته شده از این هواپیما به استفاده مقامات و نهادهای رسمی مانند هیات دولت اختصاص داده شود. خصوصا اینکه دولت و نهادهای دیگر همواره بر لزوم حمایت از تولید داخلی و جایگزینی آن به جای محصولات خارجی اصرار دارند.

 یک پیشنهاد برای هواپیمای داخلی؛ سفر هیات دولت با خلبانی قالیباف!
منبع: فراز |

 هواپیمای مسافری ساخت داخل با گذراندن آخرین مراحل تأییدیه‌های مختلف، بزودی به پرواز درمی‌آید. این خبری است که روزنامه ایران به نقل از محمد محمدی‌بخش، رپیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است.

محمدی بخش گفته که «هواپیماهای مسافری داخلی ۷۰ تا ۱۵۰ صندلی دارد و براساس گزارش وزارت دفاع ساخت نخستین هواپیما پیشرفت خوبی داشته و تست‌های مختلف را پشت سرگذاشته و آماده پرواز است.»

ماجرای تولید هواپیمای داخلی در دولت سیزدهم به دستور خرداد سال گذشته ابراهیم رئیسی در بازدید از شرکت هواپیماسازی (هسا) در اصفهان بر می گردد. جایی که او بر طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری داخلی تاکید کرد. رئیسی تابستان سال قبل هم در روز صنعت دفاعی همین موضوع را تکرار کرد و گفت: دانشمندان و نخبگان ما در این وزارتخانه تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌اند و از آنها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه با قدرت و قوت ادامه دهند.

البته مهرماه سال گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشور از ساخت اولین هواپیمای مسافری ایرانی تا سه سال آینده خبر داده بود. معلوم نیست که آیا منظور از پراوز قریب الوقوع هواپیمای مسافربری داخلی همین سه سال آینده است یا اینکه در مدت ۶ ماه گذشته از مهرماه ۱۴۰۱ تا کنون اتفاق دیگری رخ داده که بازه زمانی سه ساله تا پرواز هواپیما اینقدر کاهش پیدا کرده است.

این درحالیست که صنعت هوانوردی کشورمان تجربه نسبتا پرحاشیه ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ (آنتونوف ۱۴۰) را در سال‌های گذشته در کارنامه دارد؛ تجربه‌ای که به واسطه حوادث هوایی و سقوط های متعدد این هواپیما، در نهایت منجر به قطع تولید ایران ۱۴۰  شد و پروژه ساخت ایران ۱۴۱ (به عنوان مدل جایگزین) در چند سال گذشته متوقف بوده است.

سابقه خونبار هواپیمای ایران ۱۴۰ باعث سوالات و ابهامات زیادی درباره هواپیمای داخلی در سابقه ذهنی افکار عمومی شده است. از ۵ هوایمای تولید شده از این مدل، دو فروند آن در تاریخ های ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ و ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ سقوط کردند.

تا کنون درباره تاکید بر ساخت هواپیمای داخلی نقدها و ایرادات فنی زیادی مطرح شده و سوابق قبلی نیز اعتماد نه چندان مطلوبی به این مقوله در افکار عمومی را سبب شده است.

حالا که دوباره بحث ساخت هواپیمای مسافربری داخلی و پرواز قریب الوقوع آن مطرح شده یک پیشنهاد منطقی این است که اولین فروندهای ساخته شده از این هواپیما به استفاده مقامات و نهادهای رسمی مانند هیات دولت اختصاص داده شود. خصوصا اینکه دولت و نهادهای دیگر همواره بر لزوم حمایت از تولید داخلی و جایگزینی آن به جای محصولات خارجی اصرار دارند. استفاده هیات دولت یا مجلس و دیگر نهادها از هواپیمای ساخت داخل در سفرها و ماموریت‌ها بهترین تبلور عملی شعار حمایت از تولید ملی است.

به عبارتی کسانی که مدافع و مجری شعار تولید داخلی هستند باید خود در صف اول استفاده از محصولات داخلی نظیر هواپیمای ایرانی باشند. 

نکته دیگر هم اینکه در شرایطی که از یک سو نسبت به امنیتی و کیفیت این هواپیماها ابهاماتی مطرح است و از سوی دیگر نهادهای رسمی و مسئول این ابهامات را رد می‌کنند، استفاده مقامات از هواپیمای ساخت داخل بزرگترین و جدی‌ترین نمایش کیفیت و امنیت این تولیدات است. به عبارتی به جای تضمین زبانی امنیت و کیفیت هواپیماها بهتر است خود مسئولان تضمین دهنده، مسافران این هواپیماها باشند.

در این میان هم حتی رئیس مجلس با توجه به اینکه همزمان گواهینامه خلبانی دارد و دارای سابقه فعالیت حرفه‌ای بر روی هواپیماهای پهن پیکر ایرباس ۳۰۰ است، بهترین گزینه برای پرواز آزمایشی این هواپیما و ترددهای اولیه آن در مسیرهای مختلف است.

این پیشنهاد کمترین کار توسط مسئولینی است که هم به تولید داخلی ایمان دارند و هم به امنیت و کیفیت هواپیمای ایرانی.  

 

ارسال نظر

پربازدیدترین