|
| کد مطلب: ۱۰۵۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد

برنامه بانک مرکزی برای دلارهای خانگی

عاقبت ارزهایی که بانک مرکزی به طور سهمیه ای در اختیار مردم قرار می دهد مشخص نیست؛ اینکه مردم ارزها را می‌فروشند، احتکار می‌کنند، برای مهاجرت و سفر از کشور خارج می‌کنند یا صرف موارد غیرقانونی و پولشویی می شود، برای بانک مرکزی مشخص نیست.

برنامه بانک مرکزی برای دلارهای خانگی
منبع: اکوایران |

 شب گذشته محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی کشور مهمان گفتگوی ویژه خبری بود تا از برنامه‌های بانک مرکزی برای مهار تورم و رشد تولید بگوید. آنطور که به نظر می رسد اجتناب مردم از قرار دادن ارزهای خود در حساب سپرده ارزی بانک مرکزی را نگران کرده است.

همانطور که در گزارش های قبل دیدبان اکوایران نیز اشاره شد ارزها در بانک های سایر کشورها نیز سپرده پذیری می شود ولی با وجودی که در ایران هم امکان سپرده گذاری ارزها در بانک ها وجود دارد و مردم می توانند ارزهای خود را مانند پول نقد در بانک ها سپرده کنند، این کار را نمی کنند و حتی با قبول ریسک نگهداری، ارز را نزد خودشان نگهداری می کنند. قبل تر هم اعلام شد دلیل اصلی این اقدام مردم خاطره بدی است که از گذشته بر حافظه آن ها مانده است. در سال های پایانی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز سپرده ارزی رایج بود ولی وقتی مردم برای دریافت ارز خود به بانک مراجعه کردند بانک مرکزی به جای بازگرداندن دلار اعلام کرد که ارز کافی وجود ندارد و معادل ریالی ارزها آن هم بر اساس نرخ مبادله ای در آن زمان و نه به نرخ بازار آزاد پرداخت شد.

بعد از گذشت سال ها بانک مرکزی ایران اثرات تلخ نااطمینانی مردم به بانک مرکزی را به خوبی احساس کرده است. عاقبت ارزهایی که بانک مرکزی به طور سهمیه ای در اختیار مردم قرار می دهد مشخص نیست؛ اینکه مردم ارزها را می‌فروشند، احتکار می کنند، برای مهاجرت و سفر از کشور خارج می کنند یا صرف موارد غیرقانونی و پولشویی می شود، برای بانک مرکزی مشخص نیست. بانک مرکزی هر ساله مقدار زیادی ارز در قالب ارز سهمیه ای در اختیار مردم قرار می دهد ولی نمی تواند از این ارزها در نقل و انتقالات بانکی استفاده کند یا آن را وارد سیستم مالی و اقتصادی کند. بانک مرکزی برای کاهش خروج سرمایه از کشور، ردیابی ارزهایی که می فروشد و وارد کردن این ارزها در سیستم نقل و انتقالات مالی و تولید به دنبال هدایت این ارزها به سمت حساب سپرده ارزی است. بدین منظور و برای جلب اعتماد مردم بانک مرکزی بانک ها را موظف کرده است که سپرده های ارزی مردم را همانطور که سپرده گذاری می کنند تسویه کنند.

همچنین آنطور که در گفتگوی ویژه خبری روز قبل اعلام شد به سپرده های ارزی سود هم تعلق می گیرد و بر اساس آنچه بانک ها اعلام کرده اند میزان سود پرداختی به سپرده های ارزی از صفر تا ۳.۵ درصد متغیر است.

رییس بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به سرقتی که چندی پیش از صندوق امانات بانک ها انجام شد تخمین زده می شود حدود پانزده میلیارد دلار ارز در قالب ارز خانگی در دست مردم است که با ورود این پول به سیستم بانکی می توان از آن در نقل و انتقالات مالی کشور و تولید بهره برد. بانک مرکزی قصد دارد ارزهای احتکار شده در خانه ها و در دست مردم را جذب سیستم بانکی کند.

همدستی اونس و دلار در کاهش قیمت سکه

روز قبل روز خوبی برای سکه نبود و کاهش ارزش اونس به کمتر از دو هزار دلار و کاهش قیمت دلار دلیل کاهش قیمت سکه امامی شد. هرچند سکه امامی مقاومت ۳۳ میلیون تومانی را پیش رو دارد و با وجود حباب بالا نسبت به از دست دادن کانال ۳۰ میلیون تومانی احتیاط می کند ولی از نظر تکنیکالی در صورتی که حمایت ۳۰ میلیون تومانی شکسته شود سکه امامی می تواند تا مرز خط روند صعودی بلند مدت خود تا محدوده ۲۶ میلیون تومان کاهش پیدا کند.

البته سکه‌بازان نسبت به کاهش قیمت مقاومت زیادی نشان می دهند و با توجه به چشم انداز صعودی اونس طلا و قرار داشتن دلار روی خط روند صعودی بلند مدت بعید به نظر می رسد سکه بازان اجازه کاهش قیمت تا محدوده فوق را بدهند.

اصلاح متفاوت شاخص کل

پس از یک روند صعودی دلچسب شاخص کل بازار سرمایه روز قبل منفی شد و رنگ قرمز در نقشه بازار روز قبل غالب شد. با توجه به شکست مقاومت تاریخی شاخص کل، افزایش نرخ سود بین بانکی و اختلاف نظرهایی که در میزان افزایش قیمت خودروها وجود داشت اصلاح شاخص کل در این قیمت ها دور از ذهن نبود ولی آنچه که رفتار بازار سرمایه را در روز قبل متفاوت کرد افزایش ارزش معاملات خرد با وجود منفی شدن شاخص کل بود، روز قبل ارزش معاملات خرد رکورد تازه ای را ثبت کرد که نشان می دهد عرضه ها در بازار جذب شده و بازار سهام خریداری خوبی دارد که با توجه به افزایش میانگین ارزش معاملات خرد نگرانی ها را از اصلاح عمیق شاخص کل کاهش داد برخی از تحلیلگران اصلاح قیمت به وجود آمده را فرصت خرید سهام به خصوص در نمادهای کوچک ریالی تلقی می کنند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین