|
| کد مطلب: ۱۰۵۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد

چینی‌ها از ایران بیشتر نفت می‌خرند چون ارزانتر از نفت روس‌هاست

بلومبرگ گزارش داد، پالایشگاه‌های خصوصی چین نفت بیشتری از ایران می خرند.

چینی‌ها از ایران بیشتر نفت می‌خرند چون ارزانتر از نفت روس‌هاست
منبع: اعتماد |

 این رسانه آمریکایی گفته بیشتر نفت ایران قبلا به پالایشگاه‌های دولتی در چین می‌رفت اما اکنون پالایشگاه‌های خصوصی در شاندونگ مقصد اصلی این نفت هستند.

به گفته اما لی، تحلیلگر شرکت اطلاعاتی Vortexa Ltd، واردات نفت خام و میعانات گازی چین از ایران در ماه مارس 20 درصد افزایش یافت و به 800 هزار بشکه در روز رسید و در مسیر افزایش در ماه‌های آینده قرار دارد.

در حالی که نفت ایران مدت‌هاست توسط ایالات متحده تحریم شده است، پالایشگاه‌های چین ثابت کرده‌اند خریدار آن هستند. 

جواد اوجی وزیر نفت اخیرا گفته است که رکورد جدیدی در صادرات نفت کشور در سال جاری به ثبت خواهد رسید. وی گفت: صادرات نفت کشور در سال 1401، 83 میلیون بشکه بیشتر از سال 1400 و 190 میلیون بشکه بیشتر از صادرات سال 1399 بوده است.

همایون فلکشاهی، تحلیلگر ارشد نفت خام در شرکت داده و تجزیه و تحلیل Kpler، گفت: بیشتر نفت ایران قبلاً به پالایشگاه های دولتی می رفت، اما «پالایشگاه های خصوصی در شاندونگ در حال حاضر نمایشگاه را اجرا می کنند.

بر اساس این گزارش، ایران برای ماه آینده، هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل می‌دهد، در حالی که روسیه برای نفت شاخص اورال خود که بسیار شبیه به نوع نفت تولیدی ایران است، بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمی‌دهد. ایران در واقع ۱۵ درصد تخفیف برای نفت خود ارائه می‌دهد.

روسیه به دلیل تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو در پی تهاجم به اوکراین، نفت خود را ارزان‌تر از قیمت بازار به فروش می‌رساند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین