|
| کد مطلب: ۱۰۴۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد

می‌دانند هر چهارچرخی تولید کنند، مردم می‌ خرند/ ۵۰ سال از دنیا عقب هستیم/ دست مافیا آنقدر دراز است که ...

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد اولویت‌ تحول در بازار خودرو گفت: وقتی پاسخگوی تقاضا باشیم تولیدکنندگان به رقابت می‌افتند و رقابت به دنبال خود ارتقای کیفیت و تنظیم قیمت خودرو را دارد اما وقتی عرضه کمتر از تقاضا است خودروساز نیازی به رقابت ندارد و می‌داند هر چهارچرخی تولید کند مردم می‌خرند.

می‌دانند هر چهارچرخی تولید کنند، مردم می‌ خرند/ ۵۰ سال از دنیا عقب هستیم/  دست مافیا آنقدر دراز است که ...
منبع: همشهری |

در سال گذشته شاهد نوسانات بسیار در بازار خودرو بودیم و قیمت انواع خودروهای داخلی با افزایش قابل توجهی همراه بود. این در حالی است که با آغاز سال جدید هم قیمت خودرو با افزایش همراه بوده و برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که روند افزایش قیمت‌ها در ۱۴۰۲ هم ادامه داشته باشد. ضعف در حوزه تولید و تولید انحصاری خودرو دلیل بسیاری از مشکلات در این حوزه مطرح می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نیاز کنونی بازار خودرو برای ایجاد تحول در این حوزه به همشهری آنلاین گفت: امروز شاهد جهش تکنولوژیکی در حوزه خودرو در جهان هستیم و سرعت، کیفیت، ایمنی و رفاه و آسایش خودرو و به موازات آن مصرف بسیار پایین خودرو رو به ارتقاست، به طوری که در خودروهای هیبریدی و برقی مصرف بنزین بسیار پایین آمده و وقتی همه اینها را در کنار هم بگذاریم به نظر می‌رسد که خودرو در حال تبدیل به یک سوئیت سیار مجهز است.

لطف‌اله سیاهکلی ادامه داد: اما خودروهای ما بسیار کهنه و قدیمی است و حتی همین خودروهای کهنه هم استانداردهای بین‌المللی و حتی استانداردهای داخلی را پاس نمی‌کند، بنابراین ما با خودروهای روز دنیا فاصله زیادی داریم و با این روالی که پیش می‌رویم همچنان ۵۰ سال از دنیا عقب هستیم.

 

تولید خودرو با پلتفرم‌های جدید

نماینده قزوین در مجلس در مورد اینکه برای ایجاد تحول در صنعت خودرو در ایران چه مسائلی باید در اولویت قرار گیرد، گفت: در درجه نخست تمرکز باید روی بخش تولید خودرو با بهره‌گیری از پلتفرم‌های جدید باشد. در این زمینه، از آنجا که ما خودمان صاحب پلتفرم نیستیم باید پلتفرم‌های جدید را وارد کنیم و یا با پلتفرم‌های جدید شراکت کنیم.

سیاهکلی ادامه داد: همچنین باید به عرضه و تقاضا توجه کنیم، چرا که بازار با عرضه و تقاضا و رقابت تنظیم می‌شود نه با دستور و تغییر وزیر و مسئول. چون هر چقدر هم وزیر و مسئول عوض کنیم تا فهم درستی از بازار نداشته باشیم بازار درست نمی‌شود، بنابراین اگر می‌خواهیم در حوزه خودرو موفق باشیم باید پاسخگوی تقاضا باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: وقتی پاسخگوی تقاضا باشیم تولیدکنندگان هم به رقابت می‌افتند و رقابت به دنبال خود ارتقای کیفیت و ایمنی و تنظیم قیمت خودرو را دارد اما وقتی عرضه کمتر از تقاضاست خودروساز نیازی به رقابت ندارد، چون تقاضا وجود دارد و می‌داند هر چهارچرخی تولید کند مردم می‌خرند.

واردات خودروهای نو و کارکرده در دستور کار قرار گیرد

نماینده قزوین در مجلس بر واردات خودروی خارجی هم تاکید و عنوان کرد: واردات کلیدواژه تحول در صنعت خودرو است در حالی که ما واردات را ضد تولید می‌دانیم اما اتفاقا واردات در حوزه خودرو باعث می‌شود هم خودروی داخلی ارتقا پیدا کند هم در کاهش قیمت‌ها موثر است و هم در تعدیل مصرف بنزین نقش دارد.

سیاهکلی ادامه داد: در این زمنیه، ما در مجلس واردات خودرو را آزاد کردیم و سال گذشته یک میلیارد دلار و امسال ۳ میلیارد دلار برای انجام واردات آماده است. همچنین برای اینکه عرضه به تقاضا نزدیک شود اعلام کردیم که خودروی زیر ۵ سال وارد شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: متاسفانه شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات خودروهای دست دوم زیر ۵ سال را از بودجه خارج کرد، در حالی که خودروهای خارجی زیر ۵ سال چندبرابر خودروهای نو ما کارایی دارد چرا که هم مصرف آنها پایین‌تر و هم ایمنی آنها بالاتر است.

سیاهکلی بیان کرد: این‌گونه تصمیمات نشان می‌دهد که یا ما فهم درستی از بازار نداریم یا دست مافیا آنقدر دراز است که خیلی جاها را فتح کرده‌اند که این ظلم به مردم است چون اجازه می‌دهیم مافیای خودرو یکه‌تازی کنند و یک چهارچرخ به دردنخور که چندبرابر قیمت واقعی است به مردم فروخته شود.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین