|
| کد مطلب: ۱۰۴۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد

قعر نشینی ایلامی‌ها در فهرست اشتغال!

سهم اشتغال زنجان با 46 درصد بیشترین سطح را در پاییز 1401 داشته است. این درحالی است که کمترین میزان این شاخص در استان ایلام ثبت شده و در کانال 30 درصد قرار داشته است.

قعر نشینی ایلامی‌ها در فهرست اشتغال!
منبع: ​اقتصادنیوز |

کل جمعیت شاغل کشور در پاییز سال 1401حدود 24 میلیون و70 هزار نفر برآورد شده، این تعداد نسبت به پاییز سال گذشته بالغ بر 535 هزار نفر کاهش یافته است. از سویی دیگر کل جمعیتی که در کشور قادر به کار کردن هستند، 63 میلیون و 886 هزار نفر اعلام شده، بر این اساس نسبت اشتغال کل در اقتصاد کشور در پاییز 37.7 درصد بوده است، یعنی از کل جمعیت کار در کشور حدود 38 درصد دارای شغل هستند.

به تعریف مرکز آمار نسبت اشتغال عبارت است از نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار(15سال و بیشتر)، ضرب در 100. این شاخص یکی از شاخص‌های اثرگذار در تحولات حوزه نیروی کار و سنجش وضعیت بازار کار است  و به بیان ساده تر نشان می دهد چند درصد جمعیت واقع در سن کار، شاغل هستند.    

بر اساس گزارش طرح آمارگیری نیروی کار در فصل پاییز 1401گفتنی است که استان زنجان با 46.3درصدبیشترین نرخ مربوط به شاخص نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده است، به عبارت ساده‌تر حدوداً 46درصد جمعیت واقع در سن کار در این استان، شاغل هستند. استان‌های خراسان رضوی، اردبیل وگیلان نیز به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بیشترین سهم اشتغال کشور در این بازه زمانی قرار می‌گیرند. 

استان ایلام رکوردار کمترین سهم اشتغال پاییز 1401

یکی از پایین‌ترین نسبت اشتغال رقم خورده در پاییز1401 با 29.7درصد به استان ایلام تعلق دارد. در این بررسی استان‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد و سیستان‌ و بلوچستان با سهم اشتغال 30.2 درصد، پس از ایلام پایین‌ترین شاخص نسبت اشتغال را در پاییز سال 1401 به خود اختصاص داده‌اند.


 

ارسال نظر

پربازدیدترین