|
| کد مطلب: ۱۰۴۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد

شکیبایی اوپک پلاس در برابر تلاطم بازار نفت

​از نظر اوپک پلاس، بهترین پاسخ به ابهامات فزاینده در بازار نفت، همچنان حفظ مواضع فعلی است.

شکیبایی اوپک پلاس در برابر تلاطم بازار نفت
منبع: ایسنا |

هنگامی که بروز یک بحران بانکی در ماه میلادی گذشته، باعث شد قیمت نفت به پایینترین حد ۱۵ ماه گذشته نزول کند، گمانه زنیهایی شکل گرفت که عربستان سعودی و شرکایش در گروه اوپک پلاس ممکن است با اقدام به کاهش تولید، برای تقویت بازار مداخله کنند.

اما با وجود همه اتفاقات اخیر، اوپک پلاس نشان داده که حاضر نیست موضع خود را تغییر دهد. مقامات سعودی علنا اعلام کرده اند که این گروه باید سطح تولید را در طول امسال ثابت نگه دارد. نمایندگان اوپک پلاس به صورت محرمانه پیش‌بینی می‌کنند که در جلسه روز دوشنبه کمیته نظارتی، هیچ تغییری انجام نخواهد شد.

ترس از سرایت بحران مالی، فروکش کرده و توجه بازارهای نفت بار دیگر به تقاضای رو به رشد چین برای نفت و فشار بر تولید روسیه از زمان حمله نظامی این کشور به اوکراین، معطوف شده است. قیمت نفت بهبود چشمگیری پیدا کرده و به حدود ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده و درآمد ریاض و متحدانش را تقویت کرده است.

مارکو داناند، مدیرعامل شرکت بازرگانی کالای "گروه مرکوریا انرژی" در این باره اظهار کرد: اوپک می‌تواند هنگامی که احساس کند مازاد عرضه وجود دارد، در بازارها دخالت کند. چشم انداز بازار نفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و شرکای آن با آن مواجهند، همچنان مبهم است.

اعتماد به بازگشت قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، که ابتدای سال میلادی جاری در صنعت نفت موج می زد، در پی تاب آوری صادرات روسیه در برابر تحریمهای بین المللی، متزلزل شده است. به نظر می رسد عرضه جهانی در سه ماهه جاری، دچار مازاد خواهد شد.

نرخ رشد اقتصادی پنج درصدی که از سوی چین برای سال میلادی جاری هدف گذاری شده، هم خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی را تضعیف کرده است. حتی بانک آمریکایی گلدمن ساکس که بیشترین خوش بینی را در وال استریت نشان می دهد، از پیش بینی سه رقمی شدن قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ عقب نشینی کرده است.

پس لرزه های ورشکستگی بانک "سیلیکون‌ولی" و از مشکلات بانک "کردیت سوئیس"، چشم انداز بازار نفت را تیره تر کرد.

عزم و اراده اوپک پلاس محک می خورد

این گمانه‌زنی وجود داشت که ریزش قیمت نفت می تواند عزم شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که ماه گذشته گفته بود اهداف تولید اوپک پلاس (که اواخر سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد) تا پایان سال میلادی جاری تغییری نخواهد کرد را به محک بگذارد.

این پیش بینی ها در پرتو، بهبود قیمت نفت ناپدید شد.

هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالا در شرکت "آر بی سی مارکت" در این باره گفت: مدیریت اوپک پلاس احتمالا تصمیم خواهد گرفت که نیازی به اعمال گزینه کاهش تولید بیشتر نخواهد بود. اما ما انتظار نداریم که این گروه در صورت وقوع یک دور دیگر کاهش قیمت نفت، در وضعیت اتوپایلوت بماند.

بازرگانان بزرگ نفت مانند گروه ترافیگورا و گروه گانوور، انتظار افت بیشتر قیمت نفت را ندارند. در واقع، این شرکتها پیش بینی می کنند با خروج کامل چین از قرنطینه های کووید، قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ روند صعودی پیدا خواهد کرد. گلدمن ساکس ضمن ملایم کردن انتظارات اولیه خود از قیمت نفت، انتظارش از رونق بازار کالاها را مضاعف کرده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای نفت امسال دو میلیون بشکه در روز رشد کرده و به رکورد ۱۰۲ میلیون بشکه در روز می رسد و بازار را در تابستان با کمبود عرضه روبرو می کند.

این چشم انداز قوی برای مصرف نفت در حالی مطرح است که عرضه جهانی محدودتر خواهد شد. روسیه که یکی از اعضای گروه اوپک پلاس است، کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت به تلافی تحریم‌ها را اعلام کرده و وعده داده است که این کاهش تا پایان ژوئن، ادامه پیدا خواهد کرد.

کشورهای اروپایی واردات نفت روسیه را ممنوع کردند و تنها خدمات حمل و بیمه محموله‌های نفت را برای کشورهایی عرضه می کنند که نفت روسیه را به قیمت پایینتر از ۶۰ دلار در هر بشکه خریداری می کنند.

هر چند صنعت نفت روسیه تاکنون پیش بینی ها از فروپاشی را با تغییر مسیر صادرات به آسیا، به چالش کشیده است اما نشانه هایی وجود دارد که تجارت نفت روسیه کند شده و محموله های سوخت این کشور در سواحل اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین شناور مانده اند.

همچنین اختلالات بیشتر در روند عرضه عراق مشاهده می شود. تجدید اختلاف حقوقی میان بغداد و اقلیم کردستان، مانع صادرات ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز شد که معمولا از طریق ترکیه به بازارهای بین‌المللی عرضه می شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته باب مک نالی، رئیس گروه "انرژی راپیدان" و یکی از مقامات سابق کاخ سفید، هنگامی که اوپک پلاس در ژوئن برای بازبینی سطح تولید در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ دیدار کند، ممکن است فرصتی برای باز کردن شیرهای نفت خود داشته باشد. در این فاصله، وزیران اوپک پلاس احتمالا رویکرد صبر و مشاهده را حفظ می کند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین