|
| کد مطلب: ۱۰۳۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد

جهش ناگهانی قیمت پراید و پژو در بازار خودرو

بازار خودرو در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز در مسیر صعودی حرکت می‌کند.

جهش ناگهانی قیمت پراید و پژو در بازار خودرو
منبع: تجارت نیوز |

به باور فعالان بازار، تا زمانی که بازار ارز در مسیر صعودی قرار داشته باشد و شاهد محدودیت عرضه در بازار باشیم، قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی است.

در همین خصوص، امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو  در پاسخ به این پرسش که در سال جدید بازار خودرو همسو با تورم حرکت خواهد کرد و یا جلو خواهد افتاد، گفت: به طور قطع بازار خودرو تورم را تجربه خواهد کرد و باید دعا کنیم که از تورم جلو نیافتد.

وی افزود: کافی است که در سال آینده یک تنش کوتاه ایجاد شود و از آنجا که دست دولت خالی است، تبعات سنگینی برای بازار خودرو خواهد داشت.

این کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: از آنجا که با تنش ایجاد شده، به عنوان مثال خروج سرمایه‌گذاران از بورس و ورود به بازار خودرو، تقاضا برای خودرو بالا خواهد رفت و از طرفی دست دولت خالی است، قیمت‌ها به صورت جهشی بالا خواهد رفت.

در این شرایط، گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دها که پراید ۱۱۱ در نرخ ۳۵۰ میلیون تومان عرضه شد. پژو ۲۰۷i نیز با نرخ ۶۴۹ میلیون تومان عرضه شد، این افزایش ۱۹ میلیون تومانی را از ابتدای سال تجربه کرده است.

در این میان، دنا پلاس هم با نرخ ۸۱۵ میلیون تومان عرضه شد. پژو پارس سال، مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۴۹۷ میلیون تومان رسید که نشان از افزایش قیمت ۹ میلیون تومانی است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۵۴۵ میلیون تومان قیمت خورد.

نوسان قیمت خودرو در تعطیلات نیز ادامه داشت. به طوری که پژو ۲۰۷ طی تعطیلات نوروزی ۱۲ میلیون تومان گران شد و به ۶۳۷ میلیون تومان رسید.

قیمت خودرو روز چهارشنبه، نهم اسفند ۱۴۰۲، با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت کارنامه با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو در روزهای پایانی سال روندی نوسانی را طی کرد. کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند با توجه به تعطیلی‌های نوروزی، بازار تا نیمه فروردین‌ماه در رکود به سر ببرد و قیمت‌ها در بازار آزاد نوسان چندانی نداشته باشد. اما حالا که کمتر از یک هفته از آغاز به‌کار بازار گذشته است، آمارها نشان می‌دهد که بدون توجه به عوامل تعیین‌کننده در بازار، تنها دلار است که نوسانات نرخ خودرو را کنترل می‌کند.

در سایت‌های خرید و فروش، قیمت خودرو در لحظه نگارش این گزارش به این شرح ثبت شده است:

پراید ۱۱۱، سال گذشته نوسان قیمتی زیادی را تجربه کرد، امروز در نرخ ۳۵۰ میلیون تومان عرضه شد.

پژو ۲۰۷i امروز با نرخ 649 میلیون تومان عرضه شد. این درحالی است که این خودرو در 28 اسفند سال 1401 در قیمت 637 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.

در این میان، دنا پلاس هم با نرخ 815 میلیون تومان عرضه شد.

پژو پارس سال، مدل ۱۴۰۰ که سال گذشته جهش قیمتی چشمگیری را تجربه کرد، امروز در بازار خودرو 9 میلیون تومان گران شد و به قیمت 497 میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که یکی از پرطرفدارهای بازار خودروهای داخلی است، امروز نرخ 545 میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

اما خودروهای خارجی و مونتاژی بازار خودرو امروز چه قیمتی را در کارنامه خود ثبت کردند؟

قیمت لاماری که یکی از خودروهای تازه‌وارد بازار کشور است، امروز با نرخ دو میلیارد و 100 میلیون تومان عرضه شد.

دیگنیتی اما امروز وارد کانال دو میلیارد و 75 میلیون تومان شد.

کیا اپتیما هیبریدی مدل ۱۳۹۷ هم امروز به پنج میلیارد و 400 میلیون تومان رسید.

ام وی ام X22 pro نیز امروز، چهارشنبه، در قیمت یک میلیارد و 70 میلیون تومان عرضه شد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

قیمت خودرو در سال جدید، روند سال گذشته خود را ادامه داد و با شروع کار بازار، قیمت‌ها با افزایش نسبی همراه شد.

کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند روند بازار تا پایان فروردین ماه به صورت رکودی پیش خواهد رفت. اما با توجه به اخباری که در رابطه با افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه منتشر شده است، زمزمه‌هایی مربوط به جلوزدن قیمت خودرو از نرخ تورم به گوش می‌رسد.

سعید مدنی، رئیس اسبق سایپا و کارشناس صنعت خودرو گفت: عاملی که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار خودروی کشور می‌شود، صعودی‌بودن نرخ دلار است که می‌تواند ریشه روانی یا سیاسی داشته باشد. البته دولت گاهی برای تامین بودجه خود به افزایش ناگهانی دلار دست می‌زند و این اقدام بر تمام بازارها تاثیر می‌گذارد. برای مثال، قیمت یک خودروی خارجی طی یک ماه دوبرابر شد، صرفاً به دلیل شعاری که دولت برای واردات خودرو به کشور سر داد و همچنان هم خبری از ورود این خودروها نیست.

مدنی اشاره کرد: نمی‌توان گفت که سال ۱۴۰۲ بازار چه روندی را طی می‌کند. روشی که دولت برای اداره بنگاه‌های بزرگ کشور انتخاب کرده است، صحیح نیست. اما می‌توان گفت که اگر دولت به همین سیاست‌های فعلی خود ادامه دهد، بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین