|
| کد مطلب: ۱۰۲۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

نامه هشدارآمیز به وزیر کار درباره تعیین دستمزد / با اعتراضات کارگری مواجه خواهید شد

تحت تاثیر جو درون وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نباشید؛ حداقل قدرت خرید فروردین ۱۴۰۱ را به کارگران برگردانید!

نامه هشدارآمیز به وزیر کار درباره تعیین دستمزد /  با اعتراضات کارگری مواجه خواهید شد
منبع: جماران |

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و معاون دبیرکل خانه کارگر در یادداشتی به انتقاد از مواضع اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در رسانه‌ها پرداخت.

اچندی پیش شاهد انعکاس مصاحبه‌ای از ناحیه‌ی مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یعنی آقای صولت مرتضوی در خبرگزاری‌ها بودیم، مبنی بر اینکه «ما به زودی حداقل دستمزد را مشخص خواهیم کرد و سعی می‌کنیم که تبعیضی بین کارگران و کارمندان دولت رخ ندهد!» 

ضمن عرض ادب و احترام به افکار و اندیشه‌های وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ضمن تقدیر از دلسوزی‌های توأم با نگاه حمایتی ایشان، لاکن قصد داریم برای اینکه ذهن این وزیر محترم و اندیشمند، تشویز شود، خدمت ایشان عرض کنیم که ما سال‌هاست این تبعیض را در حوزه‌ی کارگری و کارمندی شاهد و ناظر هستیم. 

از زمان دولت مهرورز جناب آقای احمدی‌نژاد این نوع تبعیض‌ها شروع و در دولت آقای روحانی برجسته‌تر شد؛ در دولت جناب آقای رئیسی نیز به حد اعلای ممکن رسیده است به گونه‌ای که در همین امسال یعنی سال ۱۴۰۱، ما شاهد یک تبعیض آشکار در حوزه‌ی افزایش حقوق بوده‌ایم و آن هم اینکه حقوق حداقل بگیران دولت هم اکنون ۹۰۰ هزار تومان از حقوق کارگران حداقل بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی بیشتر است. علاوه بر این ما شاهد هستیم که کمک‌هایی تحت عنوان سبد کالاهای اساسی، ماهانه به کارمندان دولت توسط بن کارت پرداخت می‌شود و آن‌ها با مراجعه به فروشگاه‌های بزرگ، هایپر استارها و امثال آن که طرف قرارداد با دولت مثل شهروند، اتکا، کوروش و… هستند، کالاهای اساسی خود را رایگان خرید می‌کنند و در واقع دولت مبلغ آن را از قبل، به این فروشگاه‌ها پرداخت می‌کند. 

جناب آقای وزیر ما شاهد تبعیض دیگری آن هم در حوزه وام‌های قرض الحسنه نیز هستیم. هرساله خانواده‌ی دولت هم در حوزه‌ی شاغلین و هم در حوزه‌ی بازنشستگان بیش از ۲۰۰ هزار نفر آنان، مبلغی بیش از دو برابر وام تخصیصی به کارگران بازنشسته، وام دریافت می‌کنند. در حالیکه تعداد دریافت کنندگان در حوزه بازنشستگان تأمین اجتماعی، بسیار کمتر از تعداد دریافت کنندگان وام در حوزه بازنشستگان کشوری و لشکری است. وام مربوط شاغلین تحت پوشش تأمین اجتماعی هم که نامشخص و بلاتکلیف است. جناب آقای مرتضوی، ما سال‌ها شاهد تبعیض در امتیازگیری و ارائه خدمات بین شاغلین و بازنشستگان دولت و شاغلین و بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی هستیم؛ تبعیضی تحت عنوان ارائه خدمات در قالب سفرهای زیارتی را شاهد هستیم که خانواده‌ی دولت را با هزینه‌ی دولت و با کمترین مخارج از منابع دولت، شاغلین و بازنشستگان را به عتبات عالیات می‌برند!؟ سایر سفرها که در حوزه‌های مختلف و با عناوین گوناگون ارائه می‌گردد، خود جای بحث دارد. 

جناب آقای وزیر امروزه تبعیض بیداد می‌کند؛ چگونه شما عنوان می‌کنید ما در بخش افزایش حقوق می‌خواهیم تصمیمی را بگیریم که این تصمیم منجر به تبعیض نشود و همانند کارمندان دولت، افزایش حقوق کارگران تحت پوشش تأمین اجتماعی نیز به میزان ۲۰ درصد باشد! در حالی که اگر شما جمع خالص دریافتی کارمندان دولت در حوزه‌ی شاغلین و بازنشستگان را رصد کنید و انتهای لیست دریافتی آنان را مشاهده کنید، خود متوجه خواهید شد که تبعیض را شما و در واقع اسلاف شما در دوره‌های قبل رقم زدید و اکنون شاغلین و بازنشستگان خانواده‌ی دولت به مراتب وضعیتشان از طبقه کارگران شاغل و بازنشسته تحت پوشش تامین اجتماعی بهتر است. ما کارگران در دولت آقای هاشمی رفسنجانی و در دولت جنگ، وضعیت مطلوب‌تر داشتیم و تصمیمات و اقدامات دولت‌های بعد از این دو دولت سبب شد که برای ما کارگران چنین وضعیتی پدید آید که در همه‌ی مراحل عقب مانده‌تر از مجموعه کارکنان دولت هستیم. 


 

ارسال نظر

پربازدیدترین