|
| کد مطلب: ۱۰۰۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد

ساخت هر واحد مسکن ملی چقدر تمام می‌شود؟

تعداد زیادی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از روند دریافت وجه و بلاتکلیفی در خصوص قیمت تمام‌شده مسکن گلایه دارند، متولی این طرح هر بار واریز وجهی را از متقاضیان طلب می‌کند که از توان مالی افراد خارج است و دلیل آن را تغییر قیمت مصالح عنوان می‌کند.

ساخت هر واحد مسکن ملی چقدر تمام می‌شود؟
منبع: فارس |

با روی کار آمدن دولت های مختلف در کشور سیاست های مسکن در کشور نیز دچار تحولاتی می‌شود هر رئیس‌جمهوری با روی کار آمدنش وعده و وعیدی را در تولید مسکن به مردم می دهد.

مسکن مهر، مسکن ملی و حالا هم  طرح نهضت ملی مسکن  از جمله طرح هایی است که در ۱۸ سال اخیر در کشور اجرا شده است و هر کدام با نقاط قوت و ضعفی روبه‌رو بوده اند و گاهی هم به بن بست خورده اند.

دولت قبل که عملا برنامه ای برای تولید مسکن نداشت و در سال های پایانی عمر خود با رو کردن طرح اقدام ملی مسکن و طراحی یک سایت از مردم متقاضی ثبت نام به عمل آورد اما این طرح به دلیل تمام شدن عمر دولت عملا نیمه کاره رها شد و هیچ واحدی به مردم تحویل داده نشد و تنها ثبت نام و بعضا واریز وجه صورت گرفت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم ساخت مسکن با ادامه طرح اقدام ملی مسکن در استان های مختلف از سر گرفته شد.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان هایی است که مردمش استقبال خوبی از طرح ملی مسکن و همچنین نهضت ملی مسکن کردند.

بلاتکلیفی برخی متقاضیان مسکن در بعضی از شهرها

اما در این بین همین متقاضیان به مشکلاتی نیز برخوردند. طولانی شدن روند تایید مدارک، واریز وجه و حتی آغاز عملیات اجرایی متقاضیان را به دردسر انداخته است.

یکی از متقاضیان مسکن ملی اواخر سال ۱۳۹۹ مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب بانک مسکن واریز وجه داشته است اما تا امروز که اسفند ۱۴۰۱ است هیچ خبری از واریز وجه مرحله دوم نشده و حتی نمی داند ساخت واحد مسکونی اش آغاز شده یا خیر؟

از این دست متقاضیان در استان زیاد هستند در برخی از شهرهای استان حتی تکلیف زمین طرح های مسکن مشخص نیست و همین سبب بلاتکلیفی متقاضیان شده است.

نقش افزایش تولید مسکن در کاهش قیمت اجاره بها

وی با بیان اینکه دلایل زیادی باعث افزایش قیمت اجاره بها می شود، توضیح داد: یکی از عوامل کنترل کننده اجاره بها افزایش تولید مسکن و همچنین کاهش نرخ مهاجرت از روستاها به مرکز استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی مسکن، اجرای سیاست های حمایتی از بخش خصوصی در ساخت مسکن و همچنین اعطای تسهیلات خودمالکی به مالکین برای حمایت از بهسازی و نوسازی بافت فرسوده از دیگر برنامه هایی است که می‌توان با اجرای آنها مبلغ اجاره بها را کاهش داد.

قیمت هر واحد مسکونی برای متقاضی چقدر آب می خورد؟

احمدیان یکی از متقاضیان مسکن ملی در شهرک منظریه شهرکرد است، وی با انتقاد از اینکه ما هنوز نمی دانیم چقدر باید آورده داشته باشیم، گفت: هر روز به ما یک رقم را می گویند و این در توان ما نیست من یک کارگر ساده هستم که با فروش هر چه داشتم توانستم ۳۰۰ میلیون پول جور کنم اما ظاهرا خیلی بیشتر از اینها باید پرداخت کنیم.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: مشکل اصلی طرح های فعلی مسکن همین تورم است ما برای تهیه سیمان و میلگرد هر روز با یک قیمت روبه‌رو هستیم و اگر دولت در این خصوص چاره ای نیندیشد برای ساخت واحدهای مسکونی به مشکل می خوریم.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی متقاضیان به گونه ای نیست که ما بخواهیم سهم آورده متقاضی را افزایش دهیم.

رفیعی با بیان اینکه از طرف وزارتخانه راه و شهرسازی قول های مساعدی داده شده است، افزود: افزایش میزان تسهیلات و کاهش اقساط از جمله این موارد است و ما هم منتظر اجرای این تمهیدات هستیم.

دولت برای ساخت مسکن قیمت مصالح را به قیمت درب کارخانه حساب کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی شد از قبل مصالح تهیه و انبار شود، توضیح داد: مشکل نخست ما پول بود که ما نمی توانستیم طبق قانون بدون انجام عملیات اجرایی از متقاضیان پول دریافت کنیم و دوم اینکه موضوع انبار این مصالح هم بود که آیا مکان مناسبی وجود داشت یا خیر.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: ما پیشنهاد دادیم دولت در خصوص تامین مصالحی چون میلگرد و سیمان به ما یارانه بدهد مثلا قیمت مصالح را با ما به همان قیمت درب کارخانه حساب کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین